Conversatie tussen Pizzakoerier en Miln

30 Profielboodschappen

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
  1. Hartstikke bedankt! Daar kan ik wat mee. Heb toevallig vandaag nog een tentamen Arbeidsrecht gehad

    Ik was wel voornemens om volgend jaar stage te lopen dus ik heb jouw tip in ieder geval opgeslagen. Roermond is een half uurtje rijden dus dat valt inderdaad reuze mee!
  2. Ah. Je woont in Heerlen. Dat is ook niet te ver van Roermond, meen ik
  3. Yo Miln. Ik ben inderdaad jurist. Heb eerst HBO-Rechten gedaan hier in Rotterdam, en daarna (pre-)master in Tilburg. Master gehaald in juni 2015. Sinds februari 2015 jurist bij één van de grootste vakbonden van Nederland. Arbeidsrecht is cool.

    Je leert een hoop op de uni mijns inziens, maar een groot gedeelte is gewoonweg academische rotzooi. Leuk dat je een verdiepende paper kan schrijven waarbij er vanuit meerdere rechtsperspectieven wordt gekeken naar een vraagstuk, maar een cliënt/lid zal dat niet van je vragen. Ik vind dan ook dat de universiteit niet altijd goed aansluit bij wat de maatschappij van een jurist vraagt. Of beter nog, je wordt niet op de juiste getraind om om te gaan met alle vraagstukken.

    Je hebt onlangs verbintenissenrecht gehad en dat vak vind ik nu juist wel essentieel als je privaatrechtelijk jurist wilt worden. Ik val heel vaak terug, ook in het arbeidsrecht, op Ermes/Haviltex bijvoorbeeld. Dat heb ik op de uni (en HBO) geleerd. Verder heb ik bijv. nooit individueel arbeidsrecht gevolgd, maar merk ik absoluut dat ik sterker ben dan een aantal collega's als het gaat om pensioenrecht. Dat heb ik immers wel gedaan. Het biedt je een zekere basis, maar met die kennis ben je er nog lang niet. Theorie en iets kunnen uitleggen aan een leek, waarbij je dat moet koppelen aan het oplossen van een casus waar lid zelf niet zoveel van begrijpt en toch jouw voornaamste input is, is iets heel anders dan een tentamenvraag beantwoorden.

    Kortom, je bent er zeker niet als je afgestudeerd bent. Veel basale dingen leer je pas op het werk, denk daarbij ook aan jurisprudentie die wellicht niet zo baanbrekend is dat je het op de uni moest krijgen, maar toch heel wezenlijk is. Bovendien is ''recht'' zo verschrikkelijk anders. Ik ben in juni 2015 afgestudeerd, en het arbeidsrecht is in die tijd met de WWZ ontzettend veranderd. Je moet je blijven ontwikkelen. De uni geeft daarin wel een fijne basis, maar meer dan een basis is het echt niet. Ik raad je zéker aan om een stage te doen.

    Jij woont in Maastricht toch? Dan is misschien ARAG Roermond wel wat voor je. Geven een flinke stagevergoeding en je krijgt flinke zelfstandigheid in arbeidsrecht & algemeen contractenrecht. Ik heb bij hen stage gelopen in Amsterdam. Mooiste schooltijd. Veel dagvaardingen geschreven ook, en dan was ik nog maar HBO-jurist!
  4. Jij hebt zelf ook rechten gedaan neem ik aan? In hoeverre gebruik je de kennis van je studie eigenlijk in de praktijk? Dat vraag ik me echt af. Mij lijkt het juist dat ze aan een diploma zien dat je de vaardigheden hebt om het recht toe te passen, maar dat je pas echt goed gaat leren als je een baan krijgt...
  5. Respect!
  6. Ja, het OPERA-rijtje kennen we hier ook inderdaad

    Ja, ik had de vorige keer een 5,4 dus ik ga me nu beperken tot een samenvatting en wat oefenwerk. Vrienden van me haalden een 7 met die samenvatting en ik dus een 5,4 met het boek dus ik zie het allemaal wel.
  7. Oja, ik zei dat Strafrecht me het minst lag he.. Maak daar maar fiscaal recht van. Daar heb ik écht werkelijk geen kut van begrepen. Wel een hoop geld in te verdienen. Ik ken een aantal fiscalisten, en hun starterssalaris ligt toch echt een klein stukkie hoger dan het mijne

    Succes met Staats/bestuursrecht. Dat lijkt in het begin echt heel pittig met een ontzettend droog boek, maar zeker als je de structuur van de Awb begint door te krijgen, gaat het je zeker lukken. Zeker problematiek mbt wanneer is 'iets' een besluit vind ik altijd erg leuk. Not sure of ze op jouw universiteit ook het ezelsbruggetje ''OPERA" voor belanghebbenden gebruiken, mij hielp het best vaak
  8. Leuk man, echt tof om te lezen! Heb maandag nog een her van Staats-en Bestuursrecht en dan nog een blokje belastingrecht en dan heb ik mijn p als ik die haal. Ga misschien fiscaal recht, maar ik weet het nog niet zeker.
  9. Strafrecht ligt qua interesses het verst van mij af. Ik ben over 3 weken officieel afgestudeerd in het Privaatrecht, en heb nu een baantje als arbeidsrechtadviseur bij een van de grotere vakbonden in Nederland. Strafrecht is mij te technisch denk ik. Ik vind het afwegen en interpreteren bij contractspartners het allerleukst. Bestuursrecht lijkt stoffig, maar trekt me ook best aan. Gisteren nog een workshop Ambtenarenrecht gehad, wat letterlijk een mix is tussen arbeids- en bestuursrecht. Succes met je propedeuse in ieder geval Je hebt nog wel even om te kiezen!
  10. Doe jij iets in het privaatrecht? Vond het zelf ook wel goed te doen, beter dan Staats- en Bestuursrecht. Maar Strafrecht had wel mijn grootste interesse.
Profielboodschappen 21 t/m 30 van 30
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123