Conversatie tussen edodevries en King_Eric

158 Profielboodschappen

Pagina 11 van 16 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste
  1. 'Ten Oorlog' begint nu.

    Ik zal later nog eens kijken voor die vorige afleveringen.
  2. Nee, niet van buiten België. Maar ik zal morgen eens rondkijken op het internet.
  3. En wederom helemaal vergeten. Kan ik dat digitaal nakijken? Was bij een vriend United aan het kijken.
  4. Het grote probleem met die resultaten is de media in mijn ogen. Zij laten altijd na om de context, het onderzoek zelf (materiaal en methoden) te vermelden waardoor je soms appels en peren aan het vergelijken bent. Ze halen er dan ook één half-juist feitje uit en schrijven daar dan hun hele artikel rond. Ik sta soms versteld wanneer ik een artikel lees met een opvallende kop en daar dan niks van terugvind in de werkelijke research paper.
  5. Jep, Hoger onderwijs. Dan zit je wel met gigantisch veel nakijkwerk lijkt me, maar ook wel een beter loon dan op middelbare scholen.

    Verder heb ik vaak het gevoel dat er toch nog een boel dingen verdraaid worden of in een bepaalde richting geschoven worden. Zo lees je over een bepaald product het ene onderzoek waarin men weinig negatieve aspecten kan vinden en in een ander onderzoek brandt men het product volledig af en noemen ze het schadelijk etc. Aspartaam is daar wederom een fraai voorbeeld van. Dan vraag je je toch af hoe zo'n onderzoeken zo ver van elkaar liggen qua uitkomst.

    Afijn, ik moet maar eens gaan slapen. Morgen een presentatie over het conflict in Mali houden. Was een interessant gesprek!
  6. HBO is hoger onderwijs, niet? Vergelijkbaar met onze hogeschool vermoed ik. Dat is inderdaad ook een optie. Ofwel dat, ofwel onze variant van wat bij jullie VWO is.

    Ik geloof niet zo erg in die zogezegdel gestuurde onderzoeken. Ik sluit niet uit dat het wel gebeurt, maar ik denk dat het nog wel meevalt. Uiteindelijk gaat het om het ontwikkelen van gewasbeschermingsstrategieën, de ontwikkeling van geneesmiddelen, van nieuwe methodes in biotechnologie, etc. en daar kom je toch niet weg met dergelijke onjuiste onderzoeken. Die komen volgens mij veelal voor eerder bij marketing-onderzoeken dan bij echte wetenschappelijke onderzoeken.

    Maar misschien ben ik nog wat naïef ook op dat vlak
    Uiteindelijk blijken zelfs aan de universiteit mensen te frauderen met resultaten, dus ik zou er ook niet helemaal van schrikken.
  7. Helaas heb je als docent zijnde wel een steeds groeiend takenpakket en stijgt het salaris amper waardoor het (in Nederland althans) lang niet meer het goedbetaalde beroep is als voorheen. Misschien is een equivalent van HBO, ik weet niet hoe dat in België heet, wel een optie voor je? Als Prof worden te lang duurt of iets dergelijks. Heb je leerlingen voor je zitten die toch bewust de keuze gemaakt hebben om die opleiding te doen en daardoor gemotiveerder zullen zijn.

    Denk je niet dat je, wanneer je voor zo'n bedrijf gaat werken, je vaak een uitkomst van een onderzoek al vooraf krijgt en dat je daar juist bewijzen voor moet zoeken? Als voorbeeld: Ze betalen je om te onderzoeken dat Aspartaam niet schadelijk is voor de mens. Dan is je onderzoek vooraf al ingekleurd door het bedrijf en moet je eenzijdiger gaan zoeken naar resultaten. Dat beperkt je toch erg in je vrijheid om 'de waarheid' te onderzoeken.
  8. Klinkt mij persoonlijk niet echt als muziek in de oren. Ik presenteer al niet graag voor grote groepen en les geven is dus al zeker niks voor mij. Zeker op dit moment. Anderzijds, je hebt wel veel vrije tijd en vakantie, dus dat zijn ook wel aantrekkelijke punten van het beroep. Ik sluit zeker niet uit dat ik het in de toekomst alsnog eens probeer. Maar dan liefst aan een wetenschappelijke richting en niet te jonge kinderen, waardoor je nog wat het gevoel hebt dat ze er iets aan hebben. In principe ben ik gemachtigd om wiskunde, biologie, fysica en chemie te geven, dus wie weet.

    Professor zijn staat me op zich wel aan, maar het is gewoon heel erg moeilijk om daar te geraken. De beschikbare posities zijn heel erg zeldzaam in vergelijking met de kandidaten. Ik zie mezelf uiteindelijk eerder in een biotech- of farmaceutisch bedrijf of zo onderzoek doen. Dat lijkt me wel heel erg interessant.
  9. Ik denk dat een biologisch onderzoek thuis doen ook lastiger is qua apparatuur. Probleem met geschiedenis onderzoek doen van huis uit (zonder opdrachtgever) is denk ik dat je 0 inkomsten hebt omdat je geen zekerheid hebt of je product verkocht zal gaan worden. In jouw geval heb je die zekerheid toch een stuk meer aangezien je maandloon krijgt. Verder klinkt het reuze interessant, zeker het verzamelen van informatie en het verwerken lijkt me prachtig. Is toch heel wat anders dan voor een klas ongemotiveerde pubers staan, al heb ik dit jaar prachtige ervaringen gehad met VWO (hoogste niveau) leerlingen van een jaar of 15. Lesgeven over de eerste wereldoorlog op een aanzienlijk niveau en leerlingen die het bijzonder interessant vinden.. Dat is wel mooi. Helaas ook vaak genoeg naar van die verveelde koppen moeten kijken en dat zou ik simpelweg niet mijn hele leven willen doen.

    Hoe zie jij je toekomstperspectief? Vaste aanstelling als prof uiteindelijk?
  10. In België loopt het alleszins gelijkaardig bij alle richtingen. Ik kan niet met zekerheid zeggen hoe het in Nederland verloopt, maar ik vermoed dat het vrij gelijkaardig is. Wel is het zo dat het bij de Letteren een stuk moeilijker is om bij de universiteit te blijven. Simpelweg omdat er veel minder vraag en dus vooral veel minder geld is voor onderzoek dan in pakweg medische of biologische richtingen.

    Natuurlijk kan je als geschiedkundige gerust zelf onderzoek doen en boeken schrijven en dergelijke. Daar heb je in principe geen universiteit voor nodig. Maar voor ons biotechnologisch onderzoek kan je nu eenmaal niet zonder universiteit of bedrijf. Ik had heel graag geschiedenis gestudeerd, maar heb het eigenlijk niet gedaan vanwege de toekomstperspectieven. Vooral aangezien ik geen zin had om in het onderwijs te gaan.

    Ik denk dat ik uiteindelijk zo'n 50% in het labo aan het werk was en de overige 50% aan de pc. Bij dat laatste ben je bezig met voorbereiden, héél erg veel literatuurstudie en natuurlijk ook het zelf schrijven van je publicaties.
Profielboodschappen 101 t/m 110 van 158
Pagina 11 van 16 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste