Conversatie tussen somagunner en Harvey

28 Profielboodschappen

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
  1. No worries. Ik denk dat het echt iets is dat echt veel beter uitgelegd moet worden. Nu doen vooral veel mensen met veel geld het. Daarom lees je ook steeds 'rijken worden rijker', terwijl iedereen het in principe op zijn eigen niveau kan doen (iemand die ruimte heeft om te sparen naast een noodpotje voor dingen als een kapotte wasmachine dan natuurlijk). Vroeg beginnen is ook een groot voordeel. Veel mensen ontdekken het pas laat, maar als je op je 30e begint ipv op je 40e kun je bijvoorbeeld al een extra dubbeling meemaken. Begin je op je 2e 2 extra dubbelingen (oftwel 4x je eindresultaat). Tijd is je beste vriend dus. Als je 40 bent en je legt elke maand een paar 1000 in, kun je iemand die vanaf zijn 20e elke maand een paar 100 inlegt al niet meer inhalen in principe (of het moet net een crisis zijn toevallig bijvoorbeeld).

    Korte termijn is 'gokken', lange termijn is vrij zeker een redelijk resultaat. Het fijne is dat inflatie vaak geen probleem is. Als alles duurder wordt, verhogen de bedrijven waarvan je aandelen hebt dus ook de prijzen, waardoor hun winst dus met de inflatie mee omhoog gaat. Juist op een spaarrekening laten staan is dan funest.
  2. Goed uitleg, ben er echt blij mee. Hopelijk is inflatie niet al te gek in die jaren. Maar rustig opbouwen voor de komende 20/30 jaar klinkt zeker niet slecht, als je daarmee je geld kan verdubbelen in 20 jaar tijd. Had het eerder niet zo bekeken.
  3. Het mooie van beleggen is dus ook dat het niet hoeft. Risico opzoeken en gokken. S&P heeft historisch gezien 7% rendement de afgelopen 80-100 jaar geloof ik. 7% rendement betekent elke 10 jaar verdubbelen. Dus stel je legt 10K in en legt nooit meer wat bij en haalt consistent 7% voor 40 jaar lang, dan verdubbel je na jaar 10, 20, 30, 40. Dat betekent 4 keer verdubbelen: 20k, 40k, 80k, 160k.

    Hier is een calculator waarmee je beetje kunt berekenen wat je na 20, 30 of 40 jaar opbouwt als je een bepaald maandelijks bedrag inlegt. Als je bijvoorbeeld maandelijks 100 inlegt, 5% interest neemt en 2% variance krijg je een beetje een beeld van de kracht van 'compound interest':
    https://www.investor.gov/financial-t...est-calculator

    Je maakt de winst dus juist op lange termijn. Zoals je kunt zien met het verdubbelen steeds. Die laatste verdubbeling is 70K meer waard dan die eerste verdubbeling. Dat is eigenlijk het belangrijkste waar beleggen op gebaseerd is: geduldig en consistent zijn.
  4. Thanks man, het is goede informatie. Wist niet dat de aandelenkoers van S&P blijft stijgen. Ik zal zeker geen gekke belegger worden die snel wilt verdienen. Op de lange termijn een kapitaal bouwen ben ik wel meer voorstander van. Thanks voor grafiekje.
  5. Ja je moet gewoon naar S&P koers kijken over 20-30 jaar. Tuurlijk komt het wel eens voor dat je omlaag gaat, zelfs enkele jaren, maar over lange termijn heeft het tot nu toe nog altijd een mooi rendement gepakt. Als je in 2001 of 2008 uitgestapt bent door emotie heb je wel een probleempje haha:
  6. Op zich goede advies. Op de lange termijn beleggen wil ik zeker doen en lees van Chuchu dat beleggers die dood zijn goed scoren.
  7. Je moet gewoon goede doelen stellen, minimaal 5-10 jaar in de toekomst. Niet voor snel geld, dus gewoon geld dat je kunt missen en waar je ook niet wakker van ligt als het er niet meer is uiteindelijk in een extreem geval. Wel goed dat je je goed wil inlezen, gewoon alleen instappen als je met alle uitkomsten kan leven.
  8. Jij en X denken op hetzelfde manier. Wat mij tegenhoud is risico's inschatten, kijken hoe je wilt beleggen en bij welke bedrijven. Wanneer ik instap wil ik het meteen goed doen, heb daar nog niet echt tijd voor gemaakt. Misschien dat ik van de zomer klein ga beginnen met een paar honderd euro's en daarna wel verder kijk
  9. Ik zie dat X me al voor was met je rekruteren. Wat trekt je aan aan beleggen en wat stoot je af? Het risico of nog andere dingen?
  10. Nog niet, zeer geïnteresseerd om het nog te doen maar durf nu niet echt in te stappen. Misschien in de toekomst ben ook nooit echt een gokker geweest of iemand die financieel risico's neemt
Profielboodschappen 11 t/m 20 van 28
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste