Conversatie tussen Gladde Chevin en King_Eric

80 Profielboodschappen

Pagina 2 van 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
  1. Zo, inderdaad zeg. Ook wel verklaarbaar natuurlijk, maar grappig om te zien. Wil sowieso graag eens naar Moskou toe.
  2. Graag! Ben benieuwd.

    Ha, ik pm je straks even. Ben juist nu bezig met wat dingetjes en ik zou wel eens gescreend kunnen worden
  3. Hah, ik hou je op de hoogte in ieder geval.

    Zit jij nu in je laatste jaar als student? Of ben je van plan om nog wat extra te doen nadien?
  4. Daar kan ik me eigenlijk wel iets bij voorstellen en ik herken me daar zelfs wel bij. Ik baseer mijn politieke voorkeur (groten)deels vanwege milieuoverwegingen, maar als je dan ziet dat juist de groene partijen een paar fundamentele en naïeve punten hanteren waar ik het niet mee eens ben...

    Dus ik begrijp ook wel dat er geen enkele partij is waar je je echt goed bij voelt. Moet zeggen dat je huidige werkzaamheden ook ontzettend interessant klinken haha, ik wist niet precies wat je deed maar een carrière binnen de academische wereld klinkt sowieso als een droom. Al is die vacature bij EFSA ook zeker niet verkeerd! Bedankt voor de uitleg in ieder geval, was wel benieuwd
  5. Hah, mocht er een politieke partij zijn waar ik me goed bij voel zou ik het misschien nog overwegen. Achter de schermen dan, ik heb geen zin in de bagger die politici dagelijks over zich heen krijgen. Maar de rechtse partijen zijn me te rechts, het centrum te christelijk en de linkse partijen zitten teveel vast in hun antiwetenschappelijke dogma's

    Ik weet zelfs helemaal niet meer waar ik op ga stemmen volgend jaar. Ik stem al jarenlang op de groene partij bij ons, maar hun standpunten op vlak van onder andere genetische gemodificeerde organismen en kernenergie stoten me zo sterk af dat ik er principieel eigenlijk niet meer op wil stemmen. Niet dat die onderwerpen nu echt zoveel belangrijker zijn dan al de rest, maar die onwetenschappelijke houding vind ik gewoon niet kunnen bij politici. Evidence-based policy zou voor elke politicus de basis moeten zijn. Je kan over veel zaken ideologisch clashen en bepaalde ideaalbeelden hebben, maar als je daarvoor staalharde feiten ontkent, dan ben je fout bezig.

    Ik zit momenteel goed op de universiteit. Het liefst blijf ik eigenlijk doen wat ik nu doe. Maar dat zal in België niet mogelijk zijn, aangezien er geen vast 'middenkader' is aan onze universiteiten. Postdoc onderzoekers die voor langere tijd kunnen blijven zijn zeldzaam. In België zit je als postdoc altijd met korte termijn contracten (gewoonlijk maximum 3 jaar en dan mag je nog van geluk spreken). En je moet constant vechten en veel tijd en energie steken in het vrijwaren van je financiering voor weer een paar jaar. De enige volgende stap hier is prof worden, maar dat is eerst en vooral niet makkelijk en ik weet zelfs niet of ik dat zie zitten. Nog meer tijd steken in financiering aanvragen, nog (veel) meer administratie en verplicht lesgeven. Dat zijn zaken die me wat minder aanspreken. Anderzijds heb je natuurlijk wel redelijk wat vrijheid wat je onderzoek zelf betreft.

    Ik heb onlangs wel gereageerd op een vacature bij EFSA (European Food Safety Authority). Dat is een onderdeel van de EU dat advies geeft over alles wat te maken heeft met ons voedsel. Van pesticiden, over voedselveiligheid, tot GMO's etc. Die hebben vrij veel wetenschappers in dienst die die adviezen helpen onderbouwen, formuleren etc. Op zich een prima baan, een heel mooi salaris, maar het betekent wel definitief de academische wereld opgeven, want terugkeren zal moeilijk zijn. En het zal ook iets saaier zijn, aangezien je zelf geen onderzoek meer uitvoert. Voorlopig nog niks van terug gehoord, maar als ik de job ooit zou krijgen zal dat ook nog een moeilijke beslissing worden.
  6. Even een heel persoonlijke vraag... Je hebt mij jaren geleden al eens uitgebreide uitleg gegeven over kernenergie en je bent over het algemeen natuurlijk goed geïnformeerd over dergelijke politieke vraagstukken. Ik weet ook dat je werkzaamheden verricht voor de universiteit, maar ik vroeg me net opeens af of je ooit eigenlijk hebt overwogen om iets te gaan doen in de politiek? Bij een wetenschappelijk bureau van een bepaalde partij ofzo? Gewoon pure interesse.
  7. Daar heb ik geen moeite mee, wat uitgaan betreft heb ik hier al meer dan genoeg plezier. Wenen staat dus zeker op het lijstje
  8. Wenen kan ik enkel aanraden. Dat is één van mijn favoriete steden. Wel 100% cultuur/geschiedenis. Met het uitgaansleven daar heb ik geen ervaringen.
  9. Dat beeld kent eigenlijk elke stad hier wel. Eén van mijn favoriete voorbeelden is Hotel Forum in Kraków (Google tip), een 'luxe' hotel in typisch communistische stijl wat na een jaar of tien moest sluiten door net zulke typische constructiefouten. Tegenwoordig worden daar feesten gegeven, dus ik kom er graag. Als je wat verder buiten het centrum trekt kom je ook wel die grauwe woonblokken tegen, al valt Kraków heel erg mee vergeleken met andere steden omdat het niet is verwoest tijdens de oorlog.

    Ik ben deze maand twee keer in Warschau geweest, en ik solliciteer voor een stage daar vanaf februari. Vorig jaar was ik daar ook al eens dus die stad ken ik vrij goed. Deze week ga ik naar Wroclaw en Lodz, en verder heb ik concrete plannen voor Lviv en Kiev. In Wroclaw en Lviv ben ik overigens ook al eens geweest, maar dat zijn gewoon heel interessante steden. Poznan en Gdansk lijken me ook nog leuk, maar ik zit hier slechts een paar maanden... Weet niet of het er van komt, zou namelijk ook nog graag een reisje naar Bratislava en Wenen maken. Kortom, de hele regio zit vol met interessante bestemmingen
  10. Dat kan ik me wel voorstellen in zo'n land. Je wordt ongetwijfeld toch wat raar aangekeken als je met zo'n satanisch t-shirt rondloopt

    Al veel bezocht daar trouwens? Ik ben begin dit jaar naar Poznan geweest. Mooie historische stad. Het meest opvallende en intrigerende was dat hele contrast tussen die historische stad met al z'n kleur en dan de tristesse in de buitenwijken waar je de communistische woonprojecten nog ziet staan. Rij na rij identieke trieste woonblokken. Jammer genoeg was het een beetje een gedoe om van daar naar Auschwitz te gaan met de trein, anders had ik dat ook wel nog meegepikt. Misschien een andere keer.
Profielboodschappen 11 t/m 20 van 80
Pagina 2 van 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste