Conversatie tussen Peerk en King_Eric

11 Profielboodschappen

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
  1. Het probleem is dat het contact- en vooral het brononderzoek in België in zijn kinderschoenen staat. Brononderzoek is zelfs nog maar net opgestart, er zijn gigantische personeelstekorten en een tekort aan expertise. Een ander probleem bij dit werk, vooral bij die 0-9 jarigen, is dat er simpelweg bijna niet getest wordt in die groep, zelfs wanneer de ouders bijvoorbeeld ziek worden. Dat kan/zal het brononderzoek heel erg beïnvloeden en het wordt bijna onmogelijk om zeker te zijn wie eerder besmet is of wie wie besmet.

    De experts zijn het er alleszins over eens aan het geraken dat er in die groep veel meer moet getest worden. De meerderheid van de experts hier lijkt nog altijd overtuigd dat ze geen gigantisch grote rol spelen in de epidemie, maar wel dat er nog genoeg onzekerheid is om het tenminste beter te bekijken.

    https://www.demorgen.be/nieuws/micro...jaar~b1e8122f/
  2. Thanks voor het delen, interessant om in de gaten te houden dan. Had overigens ook het overzicht gevonden van wie, wie besmet, waar ik het een week geleden ofzo over had in het topic. Kinderen 0-9 jaar spelen daar praktisch geen rol in. Cijfers zijn van 18 december o.b.v. Vlaams bron- en contactonderzoek.

    https://i.imgur.com/Z0O3idg.jpg
  3. Ik heb er te weinig verstand van je tegen te spreken, haha. Maar het klinkt aannemelijk en reëel. Ik reageerde in dit geval puur op dat veel vaccins dode/verzwakte virussen zijn. Zou best kunnen nog steeds de meerderheid, maar het is dus niet meer zo overtuigend als vroeger. Ik ging in dit geval af op informatie over het Nederlandse rijksvaccinatieprogramma, waarin wordt aangegeven dat 'veel' vaccins recombinante vaccins zijn. (https://rijksvaccinatieprogramma.nl/.../wat-zit-er-in)

    Het zou kunnen dat ik er met corona helemaal naast zit en dat het hier inderdaad te tijdrovend is om de antigenen op het eiwit te plakken. Ik geloof wel dat ze testen hebben met Fold-It, waarin ze hopen via gaming een geschikte proteïne te vinden (https://fold.it/portal). Maar wellicht is het inderdaad realistischer om een vaccin te ontwikkelen met een verzwakt virus. Maar daar durf ik door mijn beperkte kennis weinig over te zeggen.
  4. Nieuw ontwikkelde vaccins zijn meestal recombinante vaccins inderdaad, waarin vaak gewerkt wordt met één bepaald eiwit/antigen. Maar wel op een virale 'backbone' nog steeds, weliswaar van een ander, minder virulent, virus. Of van een ouder vaccin startend. Bijvoorbeeld het vaccin van gele koorts wordt soms als backbone gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe vaccins. Men vervangt gewoon stukken in die backbone met specifieke stukken van het nieuw virus en heeft zo een nieuw vaccin.

    Het probleem hier is echter dat we geen informatie hebben over het virus, waardoor er niet gericht kan gezocht worden naar bewezen effectieve antigenen. Men is direct vaccins gaan ontwikkelen van het moment dat de genoomsequentie beschikbaar was. Ik weet dus niet of dat men op goed geluk een aantal eiwitten gaat kiezen die mogelijks antigen activiteit kan hebben, gebaseerd op eerder SARS of MERS onderzoek misschien. Of dat men toch een groot stuk van het virus in het construct gaat steken. Simpelweg omdat de tijd dringt.

    Bij Johnson & Johnson weet ik in ieder geval dat ze met een adenovirus backbone bezig zijn. Die was ontwikkeld voor andere ziekten (HIV en Ebola onder andere) maar kunnen nu dus heel snel aangepast worden naar iets als Covid.

    Al zijn de meeste virus-vaccins die we in ons leven krijgen nog altijd verzwakte versies van het virus. Dus op zich is er niks mis mee. mocht de tijdsnood ze dwingen om die richting uit te gaan. Al kan het voor problemen zorgen bij klinische testen. Of het zou die risk assessment en analysis langer kunnen maken dan een recombinant vaccin.
  5. De haarspeldbochten zijn minder letterlijk dan ik ze beschreef. Ik doel hier mee op het onlogisch liggen van wegen. Dat de afstand van punt A naar B bijv. 50 meter is, maar dat je eerste 80 meter naar links loopt, dan 100 meter naar rechtsvoor en je bent er. Natuurlijk is het nooit perfect, maar in Gent (eigenlijk voornamelijk net voor de stad) viel het me een paar keer erg nadrukkelijk op dat we bijv. een tijd op een kruispunt afreden, daar de weg ernaast moesten pakken en je twee minuten later weer precies bent waar je net was, maar dan aan de andere kant. Wellicht klinkt het nog allemaal wat vaag en onduidelijk, maar duidelijker weet ik het niet te beschrijven. Concrete voorbeelden zag ik niet 1-2-3 op Google Maps, al moet ik toegeven niet heel nadrukkelijk gezocht te hebben.

    De kasseien zouden uiteraard geen probleem kunnen zijn voor Vlamingen, maar mijn eigen ervaring is toch dat het niet prettig voor mijn reet en handen is. Over het buitenland heb je gelijk, er zijn veel verschrikkelijkere landen te vinden dan België om te fietsen.
  6. Kasseien zijn voor een Vlaming geen probleem natuurlijk

    Maar voor die kasseistraten heb je altijd parallelle alternatieven. Zoveel heb je er trouwens niet meer want ze verdwijnen jammer genoeg hoe langer hoe meer. En de meeste die er nog liggen zijn heel comfortabel met de fiets te doen. Die haarspeldbochtstraten zie ik niet zo voor me eerlijk gezegd. Ik weet niet op welke je doelt, maar het zullen ook maar uitzonderingen zijn. Te weinig (of te klein, of te dicht bij de rijweg) fietspaden is een algemeen Vlaams probleem, dat is zeker waar. Maar door ganse fietsstraten aan te leggen los je ook dat probleem op. De ganse straat wordt een fietspad dan.

    Ik denk dat je inderdaad wat teveel vergelijkt met Nederland. Als je naar gelijk welk ander Europees land gaat (buiten Denemarken misschien) is het nog veel erger dan bij ons.
  7. Er viel me destijds wel meer op in Gent. Vele kasseien, wegen die niet logisch lopen (eerst 100 meter de ene kant op, om dan met een haarspeldbocht weer terug te rijden) en weinig fietspaden. Wellicht vergelijk ik te veel met NL, wat niet helemaal eerlijk is, maar ik had de indruk dat Gent geen fijne stad is om in te fietsen. Buiten het uitzicht uiteraard.
  8. Haha, kan gebeuren.
  9. Hm, dat reputatiebericht dat begon met 'dat is echt niet waar...', heb ik dat naar jou verzonden? Want dat was namelijk bedoeld voor Edo's post
  10. Thanks, de eerste hit op Google was raak. Dit geeft wat duiding aan het idee.
Profielboodschappen 1 t/m 10 van 11
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste