Man, wat doe je nou toch?

1. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Vrinden, een nieuwe rubriek in de reeks voor onze DVH!

Plaats hier je berichten over ergernissen, verbazingen, opvallendheden, fenomenen of ook vrolijke waarnemingen over mensen in jouw directe omgeving.
    Daar de deelnemers van DVH louter en alleen uit perfecte, foutloze en uitermate correcte personen bestaan, kan het een opluchting zijn om even de frustratie, verbazing of blijdschap van je af te schrijven.
    In de wetenschap dat er zoals altijd waardevolle commentaren en bovenal adviezen worden gegeven. Veel plezier!
  2. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Ik trap even af met een verhaaltje over een jonge buurvrouw.

Haaks op ons wooncomplex staat een eender wooncomplex en dat hoort bij onze complete ‘Wohnanlage’. Ook daar wonen over het algemeen bijzonder vriendelijke buren en ik ken ze vrijwel allemaal. Behalve een jong stel op de onderste verdieping, parterre dus.

Zij wonen er inmiddels ongeveer een jaar of drie. Tijdens de sporadische ontmoetingen bij de centrale brievenbus kan er tot nog toe geen groet vanaf. Ze ontwijken oogcontact en schromen niet gewoon langs je heen te lopen zonder ook maar een woord los te laten. Beetje merkwaardig dus, vooral gelet op de vriendschappelijke verhoudingen als buren die we hier met elkaar hebben.
    Zij willen dat blijkbaar niet – vreemd maar prima hoor.

Hij is ongeveer einde 20 en naar verluidt een purser bij een vliegmaatschappij. Zij zal circa midden 20 zijn en ik heb geen idee wat ze doet – of niet doet – want ze is altijd thuis. Ik werk vanuit mijn kantoor thuis dus ik kan dat beoordelen.

Vanuit mijn raam of balkon ontkom ik er (helaas) niet aan om vanuit een hogere etage pal bij hun in de woonkamer te (moeten) kijken. En de hele godganselijke dag staat daar de tv aan, en wel met die hele foute bullshit commerciële zenders. En zij zit op de grond ervoor, maar vaak met een gebogen hoofd.
    Ik ken haar namelijk niet anders dan met die smartphone in haar klauwen. De hele godganselijke dag gaat het maar door: loeren op dat ding en blijkbaar geoefend met twee duimpjes zich wezenloos tikken en vervolgens met die oerstomme gelaatsuitdrukking op een antwoord wachten. Vanaf een uur of twaalf (eerder staat ze niet op, want ze gaat steevast midden in de nacht naar bed, er moet tv worden gekeken tenslotte) tot weer bedtijd. En waarschijnlijk ligt ze daar nog met dat ding te kloten, maar dat weet ik niet.

Smartphone continu in de woonkamer, zelfs die paar sigaretmomentjes op het balkon gaat de smartphone mee en gisteren is me dan echt de Nederlandse klomp gebroken.

Hij was ook thuis en het weer was prachtig. Hij had haar naar alle waarschijnlijkheid kunnen overhalen dat ze eens gingen fietsen, dus die stalen rossen werden uit de kelder gehaald. Die had ik nog nooit gezien en dat bleek ook wel te kloppen: alle banden zo zacht, nagenoeg plat, dat ze moesten worden opgepompt.
    Terwijl hij zijn banden staat op te pompen heeft zij haar smartphone op haar zadel neergelegd en staat gebogen op het display te loeren. Onderwijl probeert ze zonder te kijken de fietspompslang op het ventiel te friemelen. Dat lukte dus niet (joh!). En dus werd ze boos. En hij zegt “leg dan dat ding dan eindelijk eens weg en schiet eens even op”. Zij nog bozer. Puntje bij paaltje staat die purser-slapjanus haar banden op te pompen en is zij op een houten bankje daarnaast gaan zitten (!) om haar smartphone te bedienen en berichten te verzenden – of te lezen – en wederom met die gelaatsuitdrukking die niet al te veel intelligentie doet vermoeden.

Uiteindelijk lopen ze met de fietsen naar de uitgang hier op de binnenplaats.
    Zij in één hand het stuur van de fiets en in de andere hand ... laat maar, je raadt het al waarschijnlijk.

Nog niet een uurtje later kwamen ze terug (?), de fietsen gingen weer in de kelder en die twee verdwijnen naar hun woning.
    Hij ging op het balkon zitten met een glas limonade o.i.d. en zij had inmiddels de tv alweer ingeschakeld en zat binnen op haar kussen RTL en consorten aan te gapen en te zappen – met de smartphone in de andere hand uiteraard. Eindelijk mooi, warm weer was aan haar niet besteed blijkbaar.

Het is een voor mij onbegrijpelijk fenomeen en ik snap daar ook echt helemaal niets van. Het werkt buitengewoon irritant, ik kan het niet verklaren.
    Hoe kan je in vredesnaam je leven zo ... hoe zullen we het noemen?
  3. Ppep
    Ppep
    Tja, Piet. Altijd online, altijd connected, altijd in touch met de buitenwereld. Dat is de theorie. De praktijk is dat ze totaal van de buitenwereld vervreemden op hun eigen vierkante meter. Ze hebben honderden vrienden, maar dat zijn allemaal zgn. virtuele vrienden. Nog nooit ontmoet, gezien of gesproken. De waardering halen ze niet uit complimentjes of loftuitingen, maar uit het aantal likes op een gepost bericht (dat schijnt op het schoolplein ook het nieuwe pesten te zijn, iemand niet 'liken'...).

Het is niet mijn wereld. Maar misschien word ik wel gewoon oud...
  4. Karel101
    Karel101
    Nou Piet, het is duidelijk. Die mensen zitten niet in jouw beleving wat betreft een plezierige omgang. Negeren lijkt me?
    Bedankt overigens voor de mooie omschrijving!
  5. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Heren, bedankt voor de reacties ten eerste en graag gedaan. En ja, Ppep, zo zit het blijkbaar in elkaar tegenwoordig. Het is triest.
    En je bent niet oud. Hopelijk word je dat wel. Maar ik begrijp wat je bedoelt. De dame in kwestie is redelijk eenzaam, zo lijkt het.
    Ik zie daar nooit bezoek. Alles loopt via de veilige smartphone ... veilige digitale vriendschappen dus.
  6. Ppep
    Ppep
    Nou Piet, ik vrees dat er velen zoals haar zijn. Een hele hoop tieners...
  7. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Meen je dat nou? Ik ben niet helemaal op de hoogte op dit moment van de actuele gedragspatronen van tieners, vandaar ...
  8. Karel101
    Karel101
    Ik vrees dat we er aan moeten wennen, mijne heren. De smartphone als digitale ontmoetingsplaats. Voor ons ouderen (als ik mag...) een verschrikking?
    Het lijkt me ook!
    Maar wie weet zit ik later als ik groot ben.... ook wel de hele dag op dat ding. Omdat er anders geen hond meer naar me omkijkt?
  9. Ppep
    Ppep
    Piet, ik vrees van wel. Als ik naar mijn neefje Gijs kijk (14 jaar intussen), dan zit die dag en nacht op zijn mobiel. Hij heeft 1.100 vrienden op Instagram, waaronder een hele hoop Amerikanen. Hoe meer vrienden, hoe hoger je status. Gijs post van alles en nog wat en laat met trots weten als hij 68 likes heeft gescoord. Met name foto's uit Amsterdam scoren hoog. Hij kijkt dan ook al maanden uit naar dat weekendje logeren bij oom Peter...

Van die 1.100 vrienden kent hij er geloof ik 5...
  10. 11angelo
    11angelo
    Wat triest zoals die buurvrouw zich gedraagt Piet.
    Ik ga met heel veel plezier en met grote regelmaat met Ellen fietsen.
    Vaak pakken wij er een nacht in een hotel tussen en gaan we "verderop" in Nederland aan de gang.
    Het is geweldig om te doen.
    Voor onze relatie en ook gewoon voor jezelf.
    Je ziet zo ongelofelijk veel moois.
    Als je er oog voor hebt tenminste.
    Molens, sloten, bossen, dieren, boerderijen.
    Ik kan een prachtig boek maken van enkel de fietstochten die ik sinds maart heb gemaakt.
    Als wij samen weg zijn is mijn telefoon voornamelijk fototoestel.
    En dan ben ik niet met al die appjes bezig.
    En ook niet met andere digitale zooi.
    Gewoon, natuur, beetje bewegen en van elkaar genieten.
    Daar heb ik die moderne bla bla apparatuur niet bij nodig.
  11. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Ppep, ik denk dat er een misverstand is voor wat betreft jouw neefje Gijs.

Je hebt abusievelijk "Amerikanen" begrepen terwijl het "Ajacieden" moet zijn.
    Dit strookt dan tevens met die ca. 1.100 mede-Ajacieden op Instagram. Op zich nog een bescheiden aantal in dit licht bezien.
    Bijna onnodig om te vermelden dat natuurlijk dan die foto's uit Amsterdam zo hoog scoren, het laat zich immers niet moeilijk raden wat voor foto's dat zijn!

Dus mijn vrind, je kunt gerust zijn. Jouw neefje Gijs is een prima kerel met een gezond verstand en de juiste clubliefde, gewoon een wereldgozer!

En Theo, je komt nog tijd te kort om je boeken te schrijven ... over stadions, over fietstochten en je wilt ook nog met regelmaat naakt tuinieren én verslagen schrijven voor profvoetbal.com én toto's met berichten sturen op DVH. En af en toe nog door het land scheuren met een heel groot voertuig.

En die buurvrouw ... tja, het is me al een raadsel wat die gast eigenlijk met haar moet of doet. Daar is toch echt geen reet aan met zo iemand?
    Zojuist zat ze er weer. In haar badjas. Zo'n dun vrouwensigaretje aan en maar vegen over dat display en de duimpjes weer op hoogtoeren ...
  12. RonMVV
    RonMVV
    Wat een vreselijk mens Piet ... en een vent zonder ruggengraat ... Mensen zijn altijd en overal met de klere telefoons bezig
  13. RonMVV
    RonMVV
    Één van mijn vele ergernissen

Als online game (waar ik wellicht wat te oud voor ben) zijn Amerikaanse en Nederlandse jongeren ontzettend vervelend alleen maar schelden de Amerikanen met fuck het lijken wel ganzen .... en de Nederlanders met dat vreselijke K woord ..... met Duitsers en belgen is het wel leuk gamen
  14. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Dat kan ik begrijpen, Ron, dat je je daar mateloos aan stoort. Niet echt een mooi uithangbord dus voor die Nederlandse jongeren (en Amerikaanse blijkbaar).
    Wel opvallend dat jouw ervaring dus met Duitsers en Belgen blijkbaar positief is. Weet even niet spontaan waar dat aan zou kunnen liggen.

En dat die asociale Nederlandse jongeren steeds dat vreselijke KNVB roepen is natuurlijk ronduit walgelijk en oerdom ...
  15. RonMVV
    RonMVV
    {Q} En dat die asociale Nederlandse jongeren steeds dat vreselijke KNVB roepen is natuurlijk ronduit walgelijk en oerdom {Q}

Hahahahahahahaa LOL
  16. Ppep
    Ppep
    Nou, Piet (11:17 uur)...zouden die Ajacieden dan wel willen worden toegesproken in het Engels? Ik ken geen Ajacieden die die taal machtig zijn...

Nu we het toch over neef Gijs hebben. Deze middag intensief contact gehad met de beste jongen. Het leek hem hartstikke leuk om volgende week woensdag met zijn lievelingsoom naar Ajax te gaan kijken op het Museumplein. Samen met 100 duizend anderen (meer mogen er niet op!). Hoe zeg je in godsnaam nee tegen een knul van 14 jaar? Ik wist het niet, dus heb intussen al een halve toezegging gedaan. Pfff
  17. Piet Klocke
    Piet Klocke
    This is Piet writing a comment @Ppep

Ach Ppep, ik weet wat je bedoelt. Je hebt immers mijn benauwde blikken gezien toen de security in Ahoy het nodig vond om ons allemaal door de achteringang bij de VVAL! te sturen. Zelden zo blij geweest toen we uiteindelijk dankzij de medogenloze gids M. in die zee van ruimte (althans zo voelde het) vooraan bij het ene podium stonden.

Aan de andere kant ... je zult die jongen natuurlijk de avond van zijn leven gaan bezorgen. Stel je voor, 14 jaar en dan in zijn geliefde Amsterdam met allemaal soortgenoten naar je idolen kijken, samen met je lievelingsoom die stiekem ook Ajacied is!
    Ik zeg: doen, dat vergeten jullie nooit meer, en jij kan eindelijk ook gewoon jezelf zijn en je laten gaan!
  18. Ppep
    Ppep
    Ik kijk er nu dan ook al naar uit, Piet...ik bedoel uiteraard naar het noodweer volgende week woensdag boven Amsterdam
  19. RonMVV
    RonMVV
    Je tegenwoordig niet meer zappen zonder die irritante Ali B te zien ......
  20. RonMVV
    RonMVV
    En jawel het kan nog erger Ali B bij Dino
  21. Ppep
    Ppep
    Twee redelijk dramatische figuren. Gelukkig zit er een uit-knop op de televisie...
  22. RonMVV
    RonMVV
    televisie kan bijna de deur uit
  23. Ppep
    Ppep
    Voetbal en nieuws, enige wat ik nog kijk.
  24. RonMVV
    RonMVV
    Was nog vergeten te vertellen paar weken terug gehoord in de bus ... een groepje jongeren heeft een discussie... waarover geen idee ... maar dit kreeg mee
    Jongen ... de Titanic Zou ook onzinkbaar zijn
    meisje Dat is een film hoor niet echt gebeurt
    reactie van die jongen .. staat op en gaat ergens anders zitten ... zonder een woord te zeggen
  25. Ppep
    Ppep
    Geen lekker ding, Ron?
  26. RonMVV
    RonMVV
    Lekker of niet zo dom zijn is een afknapper
  27. Ppep
    Ppep
    Lekker een afknapper?
  28. RonMVV
    RonMVV
    Nee lekker is geen afknapper maar dom zijn wel
  29. Ppep
    Ppep
    Ah, oke. Dom is een mega-afknapper inderdaad!
  30. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Was dat soms het meisje van 'Gemma's haren zwart blonderen'?
Weergegeven resultaten: 1 t/m 30 van 30