Dit moet je gewoon gelezen hebben!

Pagina 1 van 109 1231151101 ... LaatsteLaatste
  1. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Een nieuw DVH-topic over van alles en nog wat. Lees je een interessante column? Lees je een opmerkelijk bericht?
    Kopieer het dan, plaats het vanaf nu hier en deel het met de andere leden. Een bronvermelding is altijd wel netjes.
  2. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Ergerlijk Engels of natuurlijk Nederlands

Peter Burger

Engelse woorden in onze taal: voor de een zijn het handige hebbedingetjes, zoals een horloge dat ook het weer voorspelt, voor de ander een soort bisamratten die op het punt staan een fatale dijkdoorbraak te veroorzaken in het Nederlandse taallandschap. En voor een derde zijn het gewoon woorden die even veel waard zijn als alle andere, zoals voor een bioloog het ene vlindertje niet meer waard is dan het andere kevertje.

Meestal is die derde een taalkundige.

Maken taalkundigen zich dan nooit druk over Engelse woorden? Natuurlijk wel, al weten ze beter dan anderen dat een Deltaplan voor de taal overdreven is. Mij stoort het bijvoorbeeld niet dat mijn dochter tot voor kort een baby was en in een box zat. Maar wel dat haar plastic speeltuig met toetertjes en belletjes een activity center heet. Ook erger ik me aan mensen die hun kinderen kids noemen. Niet omdat dat Engels is, maar om de afgesleten leukigheid van dat woord. Die zit hem niet in de Engelse herkomst: kroost en koters zijn zo lang geleden geleend uit het Frans en het Jiddisch dat ze door en door Nederlands lijken, maar daarbij hoor ik hetzelfde ingeblikte gelach.

Waarom is het ene Engelse woord ergerlijker dan het andere? Verblijfsduur heeft daar veel mee te maken: hoe langer een leenwoord meegaat, hoe minder aanstoot het geeft. Boxen kennen we minstens een halve eeuw, baby's al sinds pakweg 1900. Je moet wel een hele starre purist zijn om alle baby's en boxen in te willen ruilen voor zuigelingen en loophekken. Activity center is jonger: het lijkt me een vinding van de laatste tien jaar. Bovendien is het langer - nog een factor die de irritatie verhoogt.

Nog hoger wordt de gal opgestuwd door Engelse woorden waar een gangbaar Nederlands alternatief voor bestaat: wie feasibility study gebruikt in plaats van haalbaarheidsonderzoek, wil liever imponeren dan begrepen worden. Nu we bestanden kunnen opslaan, hoeven we geen files meer te saven en een password is inmiddels gewoon een wachtwoord. Maar komt zo'n vertaling er niet, dan wordt de behoefte eraan ook met het jaar minder. Pin-up is geïmporteerd in 1961. Wie zo'n woord nu nog wil vervangen door het Afrikaanse prikkelpop, of - zoals de jonge stichting Natuurlijk Nederlands voorstelt - door punaizepoes, kan net als de dorpsgek wel op publiek rekenen, maar niet op aanhang.

Waar zo'n stichting meer aan zou hebben, is een lijst van de Ergerlijkste Engelse leenwoorden, om die eens stevig aan te pakken. Als stap in de goede richting hebben wij van het Taal&Teken-instituut de volgende formule opgesteld. De ergerwaarde van Engelse leenwoorden is gelijk aan hun lengte (in letters) gedeeld door hun verblijfsduur (in jaren); wanneer er een gangbaar Nederlands alternatief voorhanden is, wordt de lengte met tien vermenigvuldigd. Stress telt bijvoorbeeld zes letters en dateert van 1950, toen een Canadese arts een boek publiceerde met die titel. Bij ontstentenis van een Nederlands woord levert dat een ergerwaarde op van 0,12. Interview, in de betekenis van sollicitatiegesprek, is negen letters lang en naar schatting 20 jaar oud. Omdat er een volkomen geaccepteerd Nederlands woord voor bestaat, scoort het 4,5 ergerpunten. Complete slagzinnen van nog geen jaar oud (The new Almera. Designed to improve your performance), krijgen al snel tientallen punten.

Natuurlijk kan de formule nog verfijnd worden, maar T&T (laten we wel wezen: één deeltijdwerker op een zolderkamer) heeft nog meer te doen. Misschien kan Natuurlijk Nederlands aankloppen bij de Nederlandse Taalunie, die sinds het regelen van de spelling even niets spraakmakends om handen heeft?

Uit: 'Taal & Teken', de taalcolumn van Peter Burger in het Algemeen Dagblad, 17 oktober 2000.
  3. Ppep
    Ppep
    Da's een oudje, Piet. Leuk idee hoor!

Maarre...punaize? Is Peter Burger IRL (factor 13,9) soms loodgieter?
  4. Hextrasher
    Hextrasher
    Persoonlijk vind ik prikkelpop erg goed.

Over zinloze Engelse slogans (Ja,ja, ook Engels) gesproken: autofabrikanten kunnen er ook wat van.

Nissan bijvoorbeeld heeft lange tijd gelopen met :

Nissan. Shift expectations.

Geen hond die snapt wat daarmee bedoeld wordt.

Opel had ook een aardige: Opel. Fresh thinking, better cars.

Je kreeg het je strot niet uit...
  5. Ppep
    Ppep
    Opel: Das Auto

En toen jatte VW doodleuk diezelfde slogan/pay-off.

Ik kreeg er de kriebels van.
  6. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Slogans ... inderdaad die shift expectations was onbegrijpelijk marketing-koeterwaals.

Herinneren jullie je nog die miskleun van de firma parfumerie Douglas?
    Come in and find out werd door veel mensen opgevat met Kom binnen en zoek je een weg naar buiten ...

Of Mitsubishi met Drive Alive velen dachten dat er werd gesuggereerd, dat je een ritje in een Mitsubishi moest proberen te overleven ...
  7. Ppep
    Ppep
    Nu we het er toch over hebben, wat dacht je van die van Mazda: zoom zoom (als variant op zoef zoef?)
  8. Hextrasher
    Hextrasher
    Nog een aardige...
    VW gebruikte voor zijn turbodiesels de afkorting TDi.
    Toen Opel dat ook deed, sleepte VW Opel voor de rechter. En met succes, want TDi was van VW.
    Opel heeft het toen veranderd in DTi. En daar kwam later de CDTi bij.
    Geen enkel merk buiten de VW-familie zal achterop TDi hebben staan. Ga er maar eens op letten.
  9. Hextrasher
    Hextrasher
    Miele had vroeger "Miele, er is geen betere" als slogan.
    Duidelijk, en geen woord aan gelogen.

Nu hebben ze "Immer besser".

Persoonlijk vind ik dit laatste een stuk minder.
  10. Ppep
    Ppep
    Helemaal eens met de Miele-opmerkingen, Hex.

En wat die TDI betreft, ik denk dat er thans ook geen enkele autofabrikant meer gebruik zou willen maken van dat sjoemelteken op zijn achterplecht...
  11. Hextrasher
    Hextrasher
    Philips maakt er ook een potje van:
    "Let's make things better"
    Zo van, kom op jongens, wat we nu maken is rotzooi. Dat kan beter.
    En nu hebben ze "Sence and simplicity"
    Dat snapt een gemiddelde Nederlander ook niet.
  12. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Interessant Hex, dat TDi verhaal kende ik niet. Althans, deze niet, want weet je dat VW dat al jaaaaaaaren eerder heeft geprobeerd bij Peugeot?

De Golf GTI was/is natuurlijk een monster en met name de generatie I, II, III vrijwel concurrentieloos. Toen kwam plotseling Peugeot met de 205 GTI.
    Prompt hetzelfde verhaal, echter Peugeot heeft toen gewonnen resp. Volkswagen verloren. Was trouwens een heel kort proces.
    Heette de concurrent van Opel niet Astra GSI of zoiets?
  13. Hextrasher
    Hextrasher
    Dat was de Kadett GSI Piet.
  14. Ppep
    Ppep
    Volkswagen doet het kunstje nu weer met de nieuwe Audi Q2. Die naam is van Alfa Romeo en die heeft het lang geblokkeerd, maar blijkbaar heeft VW veel centjes betaald nu...
  15. Hextrasher
    Hextrasher
    Met als mooiste moter een 2.0 injectie met 150pk en 16 kleppen. In die tijd redelijk uniek.
    En een digitaal dashboard. Ook uniek.
    Racemonsters waren het.
  16. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Ach ja ... de good old Kadett Mijn ouders hadden ooit in de vorige eeuw een witte A Kadett.
    Daarna kreeg m'n pa het op z'n heupen, en kocht werkelijk een BMW 2002ti ... Freude am Fahren dus.
  17. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Ja, die GSI's kan ik me ook nog wel herinneren, Hex. Die waren toch vaak spierwit en hadden zo'n geel/zwarte "sportstreep" als ik het mij goed herinner?
  18. Hextrasher
    Hextrasher
    @Ppep: Q2 van Alfa is niet de naam van een model, maar van een Zelfsperrend differentieel.
    Ik denk niet dat VW daar veel voor betaald heeft.
  19. Hextrasher
    Hextrasher
    De Kadett GSI was maar in een paar kleuren leverbaar. Wit en Magma Rood. Kleurnummers 10 en 69. Waren geen metallic kleuren.
    Later kwam daar blauw bij en een Special Edition in het paars. Die had ook een soort van spaakvelgen.

Die striping waar jij het over hebt Piet is de striping van Opel Sport: donkergrijs, lichtgrijs, geel.
  20. Hextrasher
    Hextrasher
    Ik ga weer plinten leggen.....
  21. Ppep
    Ppep
    Succes, Hex.
  22. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Aha, ik heb wat gevonden uit de oude doos! Zoiets dus Hex:

23. Hextrasher
    Hextrasher
    Yep. Opel Sport GSi
  24. Hextrasher
    Hextrasher
    Invented for life..."

Iemand enig idee van welk merk deze slogan is?
  25. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Technik fürs Leben, Hex
  26. Hextrasher
    Hextrasher
    Dat mag ook Piet. Maar alleen in Duitsland dan.
    Ik dacht even een nieuwe rubriek te hebben gevonden "Raadt het juiste merk bij deze slogan", maar met Google is het wel erg simpel...
  27. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Google is een mooi iets, maar het verpest ook wel raadspelletjes ja.
  28. Ppep
    Ppep
    Das beste oder nichts!
  29. Hextrasher
    Hextrasher
    MB

Zonder te googlelen...
  30. Hextrasher
    Hextrasher
    Find new roads
  31. Ppep
    Ppep
    Invented for life...ik ken hem, maar kom niet op het merk. Find new roads ken ik ook, maar moet wederom gokken (Jeep?).

Best lastig zonder koekel...
  32. Hextrasher
    Hextrasher
    Met Jeep zit je in het goede land, maar een compleet ander soort auto.
    Wat een Jeep kan, kan deze niet. En andersom idem.
  33. Piet Klocke
    Piet Klocke
    So bye-bye, Miss American Pie
    Drove my Chevy to the levee, but the levee was dry
  34. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Bei Technik-Fragen Tech-Nick fragen!
  35. Ppep
    Ppep
    Chevrolet dus?
  36. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Die van Hex wel ja.
  37. Ppep
    Ppep
    Is die van jou echt een slogan? Nooit van gehoord namelijk! En ook best wel een beroerde...
  38. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Tja Ppep, jij zegt het. De slogan en die persoon die het betreft ... ongekend populair in Duitsland ...
    Ach, kijk zelf maar even (ééntje als voorbeeld):

39. Ppep
    Ppep
    Mooi filmpje, Piet. Voor de wat oudere medemensch, neem ik aan?
  40. Hextrasher
    Hextrasher
    Bosch heeft als logan "Invented for life"
  41. Hextrasher
    Hextrasher
    De Zondag Column: De moraal van moestuintjes

Nederland is weer in de ban van eigen gekweekte groenten. De moestuintjes bij de Albert Heijn zijn niet aan te slepen. En, eerlijk is eerlijk, zelf staat bij mij ook de courgette en de rucola in de vensterbank.
    Dat ik deze mee heb kunnen krijgen is al een wonder. Bij de uitgang van de supermarkt staan steevast een aantal kinderen die smeken om de potjes met peterselie en radijs mee te mogen krijgen. Een gedachte die ik niet snap.

Sinds wanneer willen kinderen per se thuis bezig zijn om biologische onbespoten aubergine bij elkaar te harken? Terwijl ironisch genoeg die avond waarschijnlijk bij het eten nog door de ouders geklaagd wordt dat ze hun broccoli moeten opeten.
    Is het de spanning en het plezier dat zij halen uit het groeiproces? Mijn persoonlijke vensterbanktuintje doet na meer dan een week nog niks, nakkes, nada. Er is hier net zoveel bebossing als op de A1. Toch blijf ik braaf water geven, of zet ik Mozart op om de plantjes gerust te stellen.

In mijn beleving hebben de meeste kinderen echter een spanningsboog waar een goudvis nog niet van opkijkt. Om dan twee weken lang, zonder zichtbaar resultaat, bezig te zijn met de Pokon-plantenvoeding, lijkt mij stug.
    Al helemaal als elke week, na de weekboodschappen, daar tien nieuwe plantages aan groenten bij moeten komen. Wat dat betreft is de supermarkt bezig met een soort groenten-genocide, aangezien er systematisch bij elke 15 euro aan boodschappen een levensvatbaar plantje een vroege dood lijkt te gaan sterven.

Toch is er altijd dat ene jongetje dat er wel om geeft. Dat van donut-bakjes een kleine kas maakt. Die niet alleen Mozart draait, maar ook de selectie van Bach en Beethoven doorkijkt voor plantaardige (muziek)noten. Die meer tijd steekt in een blaadje basilicum, dan in bladeren aan huiswerk.
    Misschien weet Albert Heijn deze jongen te overtuigen om hier mee verder te gaan. Om toch zijn droom te volgen. Zodat één supermarkt verantwoordelijk is voor de toekomst van de landbouw in Nederland. Toekomstige boeren die allen begonnen zijn met 15 euro aan boodschappen...

Maar wat heeft de rest van Nederland dan aan deze rage? Nu nog niks. Maar over 30 jaar kunnen we Albert Heijn dankbaar zijn voor een nieuw seizoen Boer Zoekt Vrouw.

Bron: Zutphen24.nl -Peter van de Ven
  42. Piet Klocke
    Piet Klocke
    Mooi stukje Hex.
  43. Ppep
    Ppep
    Ik heb nog niemand ontmoet die er wat uit heeft weten te laten groeien...(ik weet niet of dit Nederlands is trouwens)
  44. Hextrasher
    Hextrasher
    Duurt ook eventjes Ppep.
  45. Ppep
    Ppep
    Klopt blijkbaar, Hex. Ik heb zojuist een aantal geliefde medewerkers zeer verrukt horen vertellen over de eerste groene sprieten die uit een doosjes zijn ontsproten (ja, ook MoneyView staat vol met die dingen...)
  46. Hextrasher
    Hextrasher
    Wel water geven...

Draaien jullie daar dan ook Strauss muziek?
  47. Hextrasher
    Hextrasher
    Marketingtechnisch gezien wel weer knap werk. Met een simpel iets als een Moestuintjedoosje een rage weten te veroorzaken. Tijdelijk weliswaar, maar dat is ook een kenmerk van een rage.

De Wuppies staan ook nog in mijn geheugen gegrift.
  48. Ppep
    Ppep
    Hex, die dingen worden hier op een belachelijke manier vertroeteld. De heren hebben er weer wat competitie-elementen ingegooid, dus het gaat ook hard tegen hard. Dat doet AH toch wel weer knap...
  49. Karel101
    Karel101
    Bij mij groeit niks. Helaas.
    Wat niet komt omdat het onvruchtbaar is in Zuid Afrika, integendeel zelfs.
    De meeste jonge vrouwen die je bijna niet kunt ontwijken bij het oversteken (omdat er niet zo goed wordt opgelet), zijn of in verwachting of net onderweg daar naar toe.
    Maar dit terzijde.

Ik heb gewoon geen groene vingers,
    Weet je wat bij mij wel groeit? Dat zijn de zaadjes van de Cannabis sativa L. Zeg maar gewoon wiet.
    Ik heb eens voor de grap wat zaadjes gekocht in een Nederlandse koffie shop. Om eens te zien of die het goed buiten doen in ons klimaat.
    Alleen maar vrouwtjesplanten komen er uit, meneer. Zei de verkoper. Want aan mannetjesplanten schijn je niks te hebben.
    Nou, ik heb ze in een potje gezet en ziet... in no time kwamen er mooie stekkies op.
    Daarna in een grotere pot gezet en gaf ik ze elke dag wat water. En verder helemaal niets. En ziet... wat een weelde na 8 weken.
    Albert Hein zou trots op me zijn.
    Daarna heb ik de planten maar weg gegeven. Ze waren er hier dol op. Want dit is wel echte wiet die werkt, zei een gebruiker tegen me.
    Zelf kan ik er niks mee. Ik kan niet eens over mijn longen roken zonder in een hoestbui uit te barsten.
    Een mislukte hippy ben ik, zou Herbie er van zeggen.
  50. Hextrasher
    Hextrasher
    Ik ben voor Yolanthe en tegen Jan Smit. Tegen alle Volendammers eigenlijk. Het heeft nu lang genoeg geduurd, dat gedweep met alles dat naar paling ruikt. In deze column eindelijk de keiharde waarheid over Volendammers. Door Nico Dijkshoorn.
    Trots zijn op je dorp, dat is al zo treurig. Het heel bijzonder vinden dat je dorp aan het water ligt. En daar dan over zingen.

Dat gezeik al 40 jaar lang, over de zee. Nooit begrepen. Piet Veerman, met dat constipatiehoofd en zijn gejank over sailing home.

Ik snapte toen al niet waar hij het over had. Ben je eindelijk weggevaren bij die wurgende kliek vissersgezinnen, en dat je dan terug wilt. Onbegrijpelijk.

Verjaardagen

Ja, is dan het argument, dat zal jij nooit begrijpen want jij komt niet uit Volendam. Nee, gelukkig niet. Ik kom uit een stad waar we ons de kolere lachen om Volendammers. We doen ze vaak na op verjaardagen.

Zetten we een gevouwen vuilniszak op ons kop, doen we onze benen een beetje krom en dan zeggen we dingen als: “haar naam is Laura, een hele lieve meid.” Of we turen uit het raam en dan zeggen we iets over het weer.

Janken

Volendammers zijn trots op dingen waar we ons in de rest van Nederland gek om lachen. Ze kunnen janken om een net vol vis. Neem eens een voorbeeld aan die bikkels uit Zierikzee, mannen die gewoon lekker down to earth de dagelijkse vangst in een ton schudden en dan op huis aan gaan om met hun vrouw over politiek te discussiëren.

Nee, in Volendam staan ze met een trillende onderlip naar een haring te kijken. Hoe je een schol doodslaat, daar gaat het tijdens verjaardagen over. “Wachten tot ze je doodsbang aankijken en dan met een cd van Nick en Simon er keihard op inhakken.”

Muziek

Muziek en Volendam. Ook zoiets. Iedereen maakt er muziek. Kudtmuziek met waaiend haar en voorspelbare emoties. Infantiel opportunistisch, dat is de term.

Het kan niet anders of oud-leden van BZN en The Cats gaan kapot als ze horen wat er nu allemaal wordt gezongen. Het is muzikale uitverkoop.

Rock’n roll

Over The Cats kan je lullen wat je wilt, maar dat was ten minste nog een beetje rock’n roll. BZN, de laatste 25 jaar traden ze op voor zalen vol invalide- en wilsonbekwame medemensen, maar in hun beginperiode was dat nog een gevaarlijke band vol vruchtbare jongens. In ieder dorp van Nederland woont een zoon van Jan Keizer.

Tegenwoordig heten Volendamse bands “De 3 J’s”. Meer een naam voor een kinderboek uit 1952. Volendamse zangers zijn tegenwoordig 17 jaar oud en staan in tenten vol met dronken mensen, te zingen over de maan, de sterren, een verloren liefde en natuurlijk, daar is hij weer, de zee.

De zus van Jan Smit, Monique, heeft genoeg aan twee opgepompte kogelvissen in haar blouse en twee spiedende kraaloogjes in veel te veel gezicht. Zingen is verder niet belangrijk.

Moeder

In de moeder van Jan Smit komt alles samen wat Volendammers zo onverdraaglijk maakt. Dat enorme geloof in de eigen mythe. Het belachelijke, in iedere programma uitgevente, idee dat haar zoon Jan een bijzondere jongen is, terwijl wij, niet Volendammers, een schnabbelende, wat rondneukende, motorisch gestoord dansende jongen in een wit t-shirt van drie voor een tientje zien.

De moeder van Jan Smit, die trots foto’s laat zien van Jans droomhuis, zo lelijk dat je er eerder de langzaam stervende Pierre Kartner in zou vermoeden. Wansmaak heeft vanaf nu een nieuw ijkpunt. Nooit eerder zag ik zo een oude zakken-huis als dat van Jan en Yolanthe. Zoals we nu allemaal weten volledig ingericht door zijn moeder.

Tandvlees

Yolanthe’s breuk met Smit, het voelt alsof ze thuiskomt. Eindelijk weer onder normale mensen. We hebben je gemist Yolanthe. Word in godsnaam weer onze eigen, spannende vrouw met heel veel tieten en tandvlees. Dans en vrij dat woekerende Volendam uit je lichaam. Desnoods met een dwerg.

Nico Dijkshoorn
Weergegeven resultaten: 1 t/m 50 van 5407
Pagina 1 van 109 1231151101 ... LaatsteLaatste