Vanavond Cambuur - FC Twente

De supporters van FC Twente hopen dat hun club met Jesús Manuel Corona de nieuwe verlosser heeft binnengehaald. De Mexicaanse vleugelaanvaller, die vorige week scoorde bij zijn debuut, wil echter nog niet te hoog van de toren blazen. Corona zit nog in een gewenningsfase.

"De manier van spelen, hoe mijn ploeggenoten bewegen, maar ook aan het leven buiten de lijnen", zegt Corona in ELF Voetbal Magazine. "Alles is nieuw voor me. Ik ben bezig aan een ontdekkingsreis."

Corona heeft het goed naar zijn zin in Enschede. "Alles is netjes en rustig", meent de Mexicaan. "De mensen zijn vriendelijk, de stad is geordend, het is een mooie omgeving om te wonen. Dat geldt ook voor mijn familie, die mee is gekomen. In Mexico is het leven veel drukker en chaotischer. Monterrey, waar ik de laatste jaren gewoond en gespeeld heb, is een stad met meer dan een miljoen inwoners. De mensen leven er veelal op straat", besluit hij.

Update
Het is nog onduidelijk of Jesus Manuel Corona vanavond in actie komt. De Mexicaanse flankspeler trainde donderdag niet mee vanwege lichte fysieke ongemakken.


FC Twente gaat vrijdagavond als koploper op bezoek bij SC Cambuur. Beide ploegen kennen elkaar door en door. Assistent-trainers Alfred Schreuder (FC Twente) en Henk de Jong (SC Cambuur) zitten namelijk gezamenlijk op de cursus Coach Betaald Voetbal van de KNVB en vertellen daar veel over hun eigen ploeg.

"Ik moest dinsdag een presentatie over Cambuur houden. Alfred vond dat prachtig", zegt De Jong tegen De Telegraaf. "We praten heel open over onze teams. Uiteindelijk moeten de spelers op het veld het toch doen. We gaan voor de overwinning. Ik heb wel een idee waar we FC Twente pijn kunnen doen. Ik gun Alfred de koppositie van harte, maar ik heb al tegen hem gezegd dat hij die deze week kwijtraakt."

"We hebben totaal geen geheimen voor elkaar", meent ook Schreuder. "Henk en ik hebben in de afgelopen maanden veel over onze speelstijlen gesproken. We staan open voor elkaars mening. Als trainers lijken we ook op elkaar. We zijn allebei teamplayers en hebben dezelfde voetbalvisie."

De Jong is vol lof over Schreuder. "Aan zijn manier van coachen zie je dat hij over extra kwaliteiten beschikt. Hij wacht tijdens een training altijd rustig het juiste moment af om het spel stil te leggen voor het geven van aanwijzingen. Bovendien is Alfred een plezierig mens", aldus de assistent-trainer van SC Cambuur, die FC Twente de favoriet vindt.

"Ik heb Alfred vorig week nog een berichtje gestuurd met daarin de tekst 'Kampioenen, olé, olé!' Ik houd ervan om een beetje te dollen, maar de ondertoon is heel serieus. FC Twente is een serieuze kanshebber voor de titel. Als je ziet welke spelers Alfred nog naast zich op de bank heeft zitten. Jeetje", besluit De Jong.