Hier een interview met Dortmund-keeper Dennis Gentenaar:

NEC’er Dennis Gentenaar, nu uitkomend voor Borussia Dortmund, vertrekt na dit seizoen voor drie jaar naar Ajax. Hoe was het in Duitsland, waarom Amsterdam en waarom niet Nijmegen? Hoe dichtbij was een transfer naar NAC Breda en hoe schat hij zijn kansen in ten opzichte van Stekelenburg? Hoog tijd voor een interview met de ervaren doelman.

Twintig jaar lang was hij onderdeel van NEC. Hij groeide uit tot clubheld en topkeeper, bereikte Europees voetbal, werd doelman van het jaar en won de zilveren schoen. Tijd voor een grotere club, maar waar bleef die? Uiteindelijk kwam Borussia Dortmund, die hem als tweede keeper wilde. Hij twijfelde, kreeg op het nippertje een fantastische aanbieding van NEC maar ging toch. Het avontuur lonkte, een nieuwe uitdaging.

Tweede doelman
Driekwart jaar zit hij nu in Duitsland en ineens is er wel die Nederlandse interesse. Meerdere clubs willen hem hebben, waaronder NAC en NEC, maar eindelijk ook een topclub, Ajax. Weer terug naar Nederland dus, maar nog steeds op de bank. De Amsterdammers halen hem als tweede keeper. “Dat hebben ze heel duidelijk gemaakt” vertelt Gentenaar in een openhartig gesprek bij hem thuis aan de keukentafel. “Die keuze maak je dan, Maarten is 1, ik ben 2 en Vermeer is 3. Ik kom als tweede doelman en het enige wat ik kan doen is hard trainen. Wat ik nu ook doe eigenlijk.”

Het eerste contact met Ajax was er een tijdje geleden tussen de zaakwaarnemer van Dennis en de Amsterdamse club. Twee weken geleden werd Dennis gebeld en werd een afspraak gemaakt. “Toen is het snel rond gekomen. Vorige week donderdag ben ik daar geweest. Ik heb toen nog wat bedenktijd gevraagd en maandag heb ik ja gezegd. Die bedenktijd was vooral omdat toen NEC nog in beeld was ook NAC en andere clubs. Het was de keuze tussen ergens spelen of tweede keeper worden bij Ajax. Dat was voor mij het moeilijke, daar ging het om. Dat ik het afgelopen jaar al op de bank heb gezeten speelde daar niet in mee.”

En uiteindelijk wordt het dus Ajax. “Je praat erover met mensen en je weet dat de kans om naar zo’n club te gaan niet meer komt. Daarom wilde ik het gewoon. Dat Ajax nu komt en vorig jaar niet is niet zo vreemd. Er zijn nu toch een paar plaatsen vrijgekomen.” Vorig jaar was uit Nederland alleen de interesse van NAC concreet. “Ik ben daar toen bijna heen gegaan. Ik wilde toen echt iets anders. Het gaat er ook om wat de mensen graag willen, welke club je wat voor gevoel geeft. Dit jaar is er trouwens alleen contact geweest tussen NAC en mijn zaakwaarnemer, ik heb zelf niet met ze gesproken.”



Ervaring
Bij Ajax wordt Dennis binnengehaald als ervaren keeper. Verwacht hij ook een andere rol in het team, vanwege zijn leeftijd? “Je bent er sowieso om elkaar te helpen. Als je iets ziet of denkt dan zeg je dat. Dat gebeurt nu ook bij Dortmund en dat gebeurde ook toen ik hier bij NEC zat. Met ‘Sleen’ was dat hetzelfde. Maar het zijn wel specifieke spelers die dat meer doen. Of ze dat van mij verwachten weet ik niet. Ze hebben gewoon wat oudere spelers nodig en ze vinden dat ik daar in pas.” Mede vanwege zijn ervaring werd ook Jaap Stam naar Amsterdam gehaald. “Dat verwacht je ook niet, dat je met zo’n speler in een team komt. Als je ziet wat die meegemaakt heeft, daar kun je zelfs als keeper nog wat van leren.”

Prima redenen om naar Ajax te gaan natuurlijk, maar hoe dichtbij was een terugkeer naar NEC, zo vraagt menig supporter zich af. “Ik heb een keer een gesprek gehad met Looyen. Gewoon een beetje over van alles, over NEC, maar natuurlijk ook over hoe ik er tegenover stond. Het was wel serieus en ik heb ook nog een keer met Brookhuis en Leen gesproken. Zij waren er wel mee bezig en ik zou NEC wat op de hoogte houden. Ik wilde gewoon ook alles laten weten. En als ik naar NEC had gewild dan had dat denk ik wel gekund ja. Maar de interesse van Ajax en NEC speelde tegelijk en het wordt dus Ajax.”



De keuze was niet alleen tussen de Nederlandse clubs want ook Dortmund wilde graag verder met de doelman. “Ik kon daar bijtekenen inderdaad. Maar bij Ajax kreeg ik allereerst een beter gevoel, dat ze echte wilde. Bij Dortmund was het toch anders. Iedereen wist dat ik qua salaris tegenover de rest een stuk lager zat. En als ik daar dan een jaar zit, iedereen weet wat ik kan en hoe ik ben, hoe ik in de groep lig, en ze willen graag verder
 Dan mogen ze dat ook financieel wat meer laten blijken. Maar goed, het had ook anders kunnen lopen. Bert van Marwijk zei voor de winterstop al dat hij zo snel mogelijk een gesprek wilde regelen. Als dat er toen was geweest was het misschien wel rondgekomen. Maar wegens privĂ©-omstandigheden is het er toen niet van gekomen. Later is er wel gepraat, dat was begin januari, maar toen speelde er dus al interesse van andere clubs.”

“Bovendien denk ik dat Ajax meer kans maakt op een titel en dus op Champions League voetbal” vervolgt Dennis. “En als je dat toch een keer mag meemaken
 Europees met NEC was super, sowieso al die uitwedstrijd en toen hier thuis, die entourage. Dan maakt het amper uit of je op de bank zit of op het veld staat.” Want ook als bankzitter ben je natuurlijk onderdeel van het team. “Dat merk je op de trainingen wel. Maar ook vandaag (donderdag, red.), nu bekend is dat ik vertrek. Zo’n beetje iedereen bij Dortmund weet het nieuws en iedereen is hartstikke blij voor me. De meeste balen ook echt dat ik wegga, maar ze vinden het vooral mooi voor me.”

En dat is ook het gevoel dat lijkt te heersen in Nijmegen. Voor veel supporters is Ajax nou niet bepaald de meest favoriete club na NEC. Maar de transfer wordt Dennis gegund. Eindelijk zien ook de Nederlandse (top)clubs zijn kwaliteiten, en het idee heerst dat hij meer om plaats 1 speelt met Stekelenburg dan om plaats 3 met Vermeer. Zelf ziet hij dat niet zo. “Ik ben gewoon tweede keeper.”





Duitsland
Voor hij aan de slag kan bij Ajax moet uiteraard eerst het huidige seizoen in Duitsland worden afgemaakt. “Hopelijk kunnen we het mooi afsluiten daar, met Europees voetbal. Gemiddeld hebben we een heel jonge groep en voor de winterstop was het vrij wisselvallig. Maar we hebben toch ook hele goede wedstrijden gespeeld en na de winterstop is er nog niet verloren.” Sowieso heeft Dennis het prima naar zijn zin bij Dortmund. Het voetbal wordt anders beleeft dan in Nederland en de sfeer tussen supporters is veel beter. “Als je aankomt in de bus staat een fan van de tegenstander met zijn middelvinger omhoog terwijl daarnaast iemand voor ons staat te juichen. Zelfs tegen Schalke, onze rivaal. Dan zie je geel en blauw door elkaar heen, overal biertentjes en flink zuipen allemaal. In Nederland kan dat absoluut niet meer, dat is zonde. Je gaat je club steunen maar het moet ook een leuke dag zijn. Maar er zijn overal kleine groepen die het voor de rest verpesten.”

Ook qua mentaliteit komen Nederland en Duitsland niet helemaal overheen. “Ik denk dat in Duitsland de mentaliteit wel wat beter is dan hier. Daar heb je nog dat de jonge jongens de ballen dragen en voor de spullen zorgen. Dat gaat gewoon zo en ik denk dat dat wel goed is, vooral wat betreft onderling respect.

Beter worden
Als keeper is Dennis naar eigen zeggen verder gegroeid in Duitsland. “Je leert veel in de wedstrijden met het tweede maar vooral ook op de trainingen. Ze leggen toch nadruk op heel andere dingen. Je traint bijna niet op trappen, kaatsen, dat soort dingen. Een keeper wordt gebruik waar hij voor bedoeld is: ballen tegen houden. En als de verdediging een bal weg moet knallen, wat maakt dat uit? Dat is wel anders, hier in Nederland moet het vaak mooier en moet de doelman ook mee kunnen voetballen.”

Straks bij Ajax en nu bij Dortmund richt de doelman zich niet op specifieke dingen om zich verder te verbeteren. “Ik moet aan alles werken en zo nu en dan zie je wel dingen waarvan je denkt ‘weer wat geleerd’. En dat is toch mooi op je dertigste. Maar bij Dortmund doen ze alles wel in de juiste hoeveelheid. En dat trappen, dat doe ik dan zelf wel. Na de training, met Smolarek ofzo.”



Daar noemt hij gelijk een groot voordeel van Borussia Dortmund. Aan Nederlanders of Nederlandssprekende geen gebrek. “Dat is wel makkelijk ja. Je hebt nog Van der Gun, en Amoah. Dat is wel een vitessenaar natuurlijk, maar ja. Hij maakte wel de mooiste opmerking. Hij kwam een hand geven en zei gelijk ‘we gaan toch niet vechten hù’. ‘Nee, dat komt nog wel’, zei ik”. Gentenaar speelt nota bene zelf in het geelzwart nu. “Dat was wel even raar ja. De eerste keer dat ik in de spiegel keek
 Maar het went wel, je ziet het overal om je heen dus op een gegeven moment weet je niet beter.”

Volgend jaar mag hij wennen aan het roodwit van Ajax. En wie weet wel aan het oranje van het Nederlands elftal
? “Daar ben ik helemaal niet mee bezig,” klinkt het overtuigend.

Van Emmerik
De doelman die achter Dennis derde keeper was bij NEC, Raymond van Emmerik, mag de komende weken laten zien wat hij in huis heeft, aangezien Gábor Babos geblesseerd is. Gentenaar: “Hij heeft zelf het gevoel dat hij er klaar voor is. Nu mag hij het laten zien, ook naar volgend jaar toe. Je weet nooit hoe het loopt, uit het niets kun je er staan. Zeker zoals het nu gaat. Dat zie je vorige week wel, je hebt een paar geschorste en voetbalt misschien wat minder, maar toch. Het is makkelijker inpassen als het goed loopt. Ik hoop gewoon dat het allemaal goed gaat met Raymond en daar ga ik ook wel vanuit. De jongens hebben vertrouwen in hem en wat ik hoor is dat hij het prima doet.” De reservedoelman zei in de krant dat hij Gentenaar als voorbeeld heeft. “Dat las ik ook en daar ben ik blij mee. Dat is mooi om te horen natuurlijk.”

Terug naar NEC
Nu drie jaar getekend bij Ajax, daarna weer terug naar NEC? “Wie weet. Ooit zal het wel gebeuren ja, die terugkeer. Maar het is niet te voorspellen, je ziet nu wel hoe het loopt.” In ieder geval blijft hij NEC volgen. “Ik zie meestal de thuiswedstrijden, hoewel het soms lastig is met mijn eigen wedstrijden of trainingen. Bij de thuiswedstrijd tegen vitesse moest ik een training missen, maar gelukkig mocht dat van de club. Als ik hier in het stadion kom voel ik me ook gelijk thuis. Het is dan ook niet zo dat ik niet terugkom naar NEC omdat dat na Ă©Ă©n jaar zo snel zou zijn. Het zou geen nederlaag zijn of wat dan ook om hier zo snel terug te keren, daar heb ik helemaal niet op die manier over nagedacht.”

NEC speelt nu een stuk beter dan in Dennis’ laatste seizoen. “Maar dat is alleen maar mooi. Ik ben gewoon blij dat ze het goed doen en kijk niet naar de wedstrijden hoe het was geweest als ik op doel had gestaan. Dit is mooi voor NEC, voor Nijmegen. Maar ik heb zeker geen spijt van mijn beslissing om te vertrekken.” En hij komt sowieso weer terug. Ooit.