AZ legt Gorter vast
28 juni 2012
ALKMAAR- AZ heeft donderdagmiddag Donny Gorter gecontracteerd. De linksback komt over van NAC Breda, waar hij nog een verbintenis had tot medio 2013. In Alkmaar tekent de 24-jarige Gorter een contract voor vier seizoenen.

Gorter maakte de afgelopen vijf seizoenen deel uit van de hoofdmacht van NAC Breda. In de jeugd kwam de in Zwitserland geboren Gorter uit voor Rood Wit en PSV.

Gorter: ‘Niet over nadenken’
“Ik hoorde anderhalve week geleden van de interesse van AZ”, blikt Gorter terug. “Ik wist gelijk dat ik deze stap wilde maken. AZ is een grote club, daar hoef je niet over na te denken. Ik denk dat ik er ook wel aan toe was.”

“Ik ben eigenlijk altijd middenvelder geweest, maar voel me nu thuis op de linksbackpositie”, vervolgt Gorter. “Tegenwoordig kom je als back veel op, zeker bij AZ. Dat vind ik prettig. Ik hoop het zo te doen als Simon Poulsen: mijn man uitschakelen én meedoen aan de aanval.”

Gorter: “Ik kom in een jonge, gretige groep terecht. Daar wil ik graag tussen lopen. Een aantal jongens ken ik vrij goed. Met Dirk Marcellis en Roy Beerens heb ik bij PSV gespeeld. We zijn van dezelfde lichting. En met Nick Viergever en Erik Falkenburg heb ik bij Jong Oranje gespeeld.”



Stewart: ‘Veel strijdlust’
“We zijn heel blij dat we Donny hebben kunnen vastleggen voor de vacante positie die Poulsen heeft achtergelaten”, reageert Directeur Voetbalzaken Earnest Stewart. “Donny komt uit de jeugdopleiding van PSV en heeft bij NAC veel wedstrijden in het eerste gespeeld, vooral op de linkerflank. Het is een jongen met veel strijdlust die ook altijd bijzonder hard traint, ontzettend goed kan voetballen en een goede passing heeft. Dat willen wij hier graag zien. Wij hebben er alle vertrouwen in dat hij de linksbackpositie goed kan invullen.”

Stewart: “In mijn periode als technisch directeur bij NAC heb ik ook al met Donny samengewerkt. Ik weet dat hij ook in die tijd al op de scoutingslijst van AZ stond. Het is mooi dat hij hier nu getekend heeft. Zoals het er nu naar uitziet is de selectie rond.”
De vervanger van Poulsen is ook binnen, al weet ik nou niet zo goed wat ik van Gorter moet verwachten. Hij is, meen ik, uit de basis gespeeld door El-Akchaoui. In ieder geval een bijtertje (type Swerts/Steinsson), dat is altijd positief.