ONS Boso Sneek en Harkemase Boys gebrand op winst.
ONS Boso Sneek kwam zaterdag met een flinke kater terug uit Harderwijk. Een 2-0 voorsprong smolt als sneeuw voor de zon weg. Trainer Jan Vlap zoekt niet naar excuses, hoewel die wel voor de hand lagen, maar steekt de hand in eigen boezem. Met name richting zijn eigen ploeg. “Dit had natuurlijk nooit mogen gebeuren. We hadden de wedstrijd onder controle, VVOG ging halverwege de tweede helft opportunistischer voetballen en valt uit het niets de 2-1. Daarna was er niet veel goed meer aan onze kant en komen zij door een strafschop ook nog eens langszij.”
In blessuretijd verloor zijn ploeg zelfs en was het leed helemaal niet meer te overzien. Vlap wijtte de nederlaag in de slotfase aan desorganisatie bij het verdedigen van een hoekschop. “Dan moet je met z’n allen kerel wezen en zorgen voor een ‘over mijn lijk mentaliteit’. Gewoon niet goed verdedigd, hij mocht in het vijfmeter-gebied vrijstaand inkoppen. Mag niet gebeuren”, baalde Vlap. “Een ploeg met zoveel ex-BVO spelers had dit niet mogen laten gebeuren.”

‘Volle bak’
Zaterdag komt Harkemase Boys op visite en dan mag het niet voorkomen dat door gemakzucht of concentratieverslapping weer puntenverlies wordt geleden. Maar Jan Vlap heeft eerst nog andere kopzorgen. Enkele spelers zijn met pijntjes uit Harderwijk teruggekeerd. Hebben tegen Jong FC Groningen dan ook niet meegevoetbald. Met maar liefst 5 spelers uit de A-selectie van FC Groningen hield ONS Boso Sneek de Groningers knap op 1-1. “Toen alweer veel positieve dingen gezien,” aldus Vlap. “Maar nu is het wel te hopen dat wij zaterdag een fitte selectie hebben, zodat ik die spelers kan opstellen die ik wil opstellen. Curty Gonzales heeft nog niet weer getraind, evenals Martijn Roosenburg.”

“Wij zijn de favoriet”
Derby’s tussen ONS en Harkemase Boys trekken meestal veel publiek. Nu waarschijnlijk ook weer, mede door het gunstige tijdstip van 18:00 uur. Jan Vlap hoopt dan ook op een volle bak. “Die kans is groot”, volgens de oefenmeester. “Het is al een lange tijd terug dat deze derby in competitieverband gespeeld is. Mooi dat deze wedstrijd terug is, ik kijk ernaar uit maar ook heel veel voetballiefhebbers vermoed ik. Harkema staat nu dan wel in de onderste regionen maar daar blijven ze natuurlijk niet. Met dit spelersmateriaal kunnen ze zeker nog wel top vijf eindigen.”
Vlap verwacht een onbevangen spelend Harkemase Boys. “Zij hebben niks te verliezen, wij wel. Daar gaat de buitenwacht vanuit, volgens mij. Voor hen zou het heel mooi zijn dat zij met winst uit Sneek vertrekken. Aan ons om dat te voorkomen. Wij zijn de favoriet en daar lopen wij niet voor weg.” Het wordt langzamerhand een retorische vraag, want ook nu weer gaat Vlap uit van eigen kracht. “Ik ben benieuwd hoe hun middenveld om zal gaan met onze lopende middenvelders. We gaan ons zeker niet aanpassen, we spelen zoals gewoonlijk op de helft van de tegenstander. Daar zijn we goed in. Wat ik begrepen heb dat Harkema afgelopen zaterdag veel lange ballen speelde. Dat vereist misschien een iets andere aanpak, maar daar komen we ook wel weer uit.”

‘Derby beleving’
Beide trainers, zowel Jan Vlap alsook Willem Brouwer kennen de derby ook als speler. “Voor ons was het toen misschien ook al niet eens meer een echte derby binnen de lijnen. Wij hadden met spelers als Robert Herder, Patrick Veltman, de gebroeders Kuperus en Marco van de Borg ook al veel voetballers van ‘buiten’. Bij Harkema had je toen wel bijna allemaal spelers uit het dorp, voor hen was dat toen een heel andere beleving. Dat waren toen mooie wedstrijden met veel strijd. Momenteel is dat niet aan de orde, zal de beleving ook anders zijn. Het is nu allemaal veel zakelijker geworden, de spelers hebben nu een heel andere achtergrond. Langs de lijn spelen de sentimenten natuurlijk nog wel een rol.”
Harkemase Boys trainer Willem Brouwer gaat om zijn spelers te motiveren ook geen gebruik van het verleden maken. “Deze jongens kennen elkaar over en weer zo goed, dat heeft daarom geen zin. Het is een wedstrijd op zich, die ons alleen maar drie punten kan opleveren. Vroeger speelde de stad tegen het dorp natuurlijk wel een rol. Toen speelden wij met o.a. Gerry van den Bosch, Wiebe Weening en Schipper en anderen nog met acht of meer spelers uit Harkema in het eerste. Dat is het grote verschil met het heden. Nu voetballen er bij ons jongens zoals Robin Huisman de Jong en Jacob de Vries uit Sneek en omgeving bij ons. Age Heins Boersma en Klaas Schotanus hebben bij Sneek zondag gespeeld. Daarom kun je deze wedstrijden niet meer met vroeger vergelijken.”

‘Slag op het middenveld’
Brouwer kijkt met een tweeledig gevoel terug op de wedstrijd tegen WHC: 3-3. “Blij met het punt en de drie doelpunten. Over ons voetbal was ik minder tevreden, zeker die drie tegendoelpunten. Onze veerkracht heeft alsnog een puntje opgeleverd.”
Sinds zaterdag heeft Brouwer een probleem minder, geeft hijzelf aan. “Beide spitsen hebben gescoord, dus daar hoeven wij het voorlopig niet meer over te praten. Daarin hebben wij gelukkig een stapje gemaakt.”
Evenals Jan Vlap verwacht ook Brouwer dat de slag op het middenveld de wedstrijd kan beslissen. “Dan moeten we zeker slimmer en beter voetballen dan tegen WHC. De voorhoede werd niet geholpen door te weinig aanvoer en verdedigend lieten ze ook steekjes vallen. Daar heb ik al rustig over nagedacht maar zijn nog wel enkele knoopjes welke doorgehakt moeten worden.”
Brouwer durft de vergelijking met ONS Boso Sneek wel aan. “Ik denk dat wij elkaar niet zoveel ontlopen. Het blijft een derby en het waren altijd leuke onderlinge duels. Zal zaterdag niet anders zijn, het wordt een spannend potje. ONS heeft het zaterdag lelijk laten liggen en zullen gebrand zijn op weer een overwinning. Maar wij zijn ook gebrand op onze eerste overwinning. Bij iedere wedstrijd komt deze dichterbij en tegen ONS geeft dat misschien wel een extra boost. Dat willen we natuurlijk elke week al doen, maar het moet nu langzamerhand wel eens gebeuren.”

‘Niet geïmponeerd’
Ook voor de Harkemase Boys trainer is ONS Boso Sneek de favoriet. “Zij hebben al wel een paar keer gewonnen en kunnen daardoor vrijuit voetballen. Wij nog niet, wachten nog steeds op de eerste overwinning waardoor wij steeds móéten winnen. We willen zo snel mogelijk naar de middenmoot en daar heb je twee of drie overwinningen nodig. Om het ons wat makkelijker te maken liefst zo snel mogelijk.”
Brouwer is van mening dat zijn selectie niet geïmponeerd raakt door de namen binnen de ONS Boso Sneek selectie. “ONS heeft een goede selectie, hadden ze vorig seizoen al. Maar door de komst van Sandor van der Heide en Mark de Vries neemt de kwetsbaarheid daarentegen misschien ook wel wat toe. Ze vatten het misschien soms wel eens wat te gemakkelijk op. De ploeg op zich is natuurlijk fantastisch en in denk ook dat ze tot aan het eind mee blijven doen. Maar wij zijn wel van plan om hen het zo moeilijk mogelijk te maken, anders hoeven wij er niet heen.”

‘Vaste kern’
Opvallend bij Harkema is de rust die er momenteel binnen de club heerst, beaamt ook Brouwer. “Geen druk, geen gezeur en geouwehoer. Wij werken er hard aan mee om weer iets op te bouwen. We willen weer naar een vaste kern zoals het jaren hier was met spelers als Barto, Oebele Schokker, de gebroeders Slager, Yeni en Roel van der Meulen. Het bouwen aan een nieuw Harkemase Boys vergt gewoonweg tijd en dat krijgen we nu."

www.onssneek.nl