Bekijk resultaten enquête: De invloed van de mens op het klimaat wordt...

Aantal stemmers
18. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Onderschat

14 77,78%
  • Overschat

4 22,22%
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 45 van 82

Discussie: Klimaatverandering; hoe dragen we zorg voor onze aarde?

Normal is overrated Jack's schermafbeelding
    Aangemeld
    29 november 2010
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    14

Standaard Klimaatverandering; hoe dragen we zorg voor onze aarde?

Nieuw subforum en dus ook een nieuw topic. Bij gebrek aan echte actualiteit, maar gekozen voor iets wat altijd actueel is; climate change. De poll lijkt me een interessant uitgangspunt voor een start van de discussie.

Los Blancos Kurt's schermafbeelding
    Aangemeld
    8 december 2008
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    15

Standaard

Onderschat natuurlijk.

Maradona10's schermafbeelding
    Aangemeld
    11 november 2005
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    37

Standaard

Het is vrijdagavond, mooi onderwerp ja.

4. The Following User Says Thank You to Maradona10 For This Useful Post:

Johan C (31 maart 2018)

2018 ramp na ramp Keiser's schermafbeelding
    Aangemeld
    11 november 2010
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    19

Standaard

De klimaatverandering wordt al jaren, tientallen jaren zwaar onderschat.
    De oceanen nemen steeds meer CO2 op, hierdoor krijg je de vorming van steeds meer koolzuur, H2CO3 in de oceanen met alle gevolgen van dien.
    Koralen, week en schaaldieren gaan langzaam maar zekus dood, ten minste veel van dit leven gaat dood, er zijn al tal van plaatsen in oceanen waar al de plankton veranderd, het eet plastic, hierdoor krijg je een andere vorm van voedsel keten.
    Hierdoor veranderd ook het weer enorm, grote hoeveelheden plens buien plensen neer met overstromingen en aardverschuivingen.
    Verder stijgen de temperaturen in de oceanen, hierdoor smelten ijskappen en ijs bergen waardoor wereldwijd de zee spiegel sneller stijgt dan menigeen denkt te weten.
    Ook op aarde stijgen de temperaturen naar mijn mening verontrustend snel, vorig jaar ging een complete bergtop(ooit sneeuwberg) in Bondo te Zwitserland met ongeveer 4 miljoen m3 modder naar beneden.
    Ik zeg je: Vele ooit sneeuwtop bergen zullen gaan smelten de komende tientallen jaren met veel natuur rampen tot gevolg.
    Verder neemt de hoeveelheid fijnstof onverantwoord toe dat er sprake = van luchtverontreiniging.
    Hierdoor komen mensen en dieren in gezondheidsproblemen en gaan er jaarlijks steeds meer mensen dood , ik denk dat er ieder jaar de komende jaren duizenden doden meer te betreuren zullen zijn boven op de nu al ruim 12.000 doden die er nu jaarlijks dood gaan door luchtverontreiniging.
    We zijn in feite veel te druk met het produceren van voedsel, vooral vlees en melk om de wereld bevolking te dienen enerzijds en
    anderzijds reizen we veel en veel te veel om naar het werk te gaan ,om zaken te doen overal ter wereld, te land, ter zee of in de lucht, om bepaalde producten te produceren in enorme fabrieken her en der op de wereld wordt de lucht verontreinigd, om volop op vakantie te gaan overal ter wereld met auto- s, bussen, schepen, plezier boten en vliegtuigen worden er giga hoeveelheden vieze uitlaatgassen in de lucht geblazen.

We zijn in feite iedere dag opnieuw besig ons zelf sooh snel mogelijk te laten vergiftigen.

💔 Harvey's schermafbeelding
    Aangemeld
    15 januari 2006
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    35

Standaard

Beetje rare poll, gaat er vanuit dat we iig niet in de realiteit leven.

En door wie?

*NERAZZURRI*'s schermafbeelding
    Aangemeld
    22 juni 2008
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    47

Standaard

Het verschilt enorm per individu of groep inderdaad. Lastig antwoord geven.

Aangemeld
    15 januari 2006
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    35

Standaard

Om de vraag te beantwoorden, ik denk dat <40-jarigen in westerse landen het probleem over het algemeen niet over het hoofd zien. In die groep zitten mensen die het probleem onderschatten en ook die het overschatten. Deels omdat de één beter geïnformeerd is dan de ander, deels omdat over lang niet alles een consensus is.

Denk dat de rest van de wereldbevolking over het algemeen minder op de hoogte is van het probleem en het zodoende automatisch onderschatten. Overschatten heeft wat mij betreft in deze poll een beetje een connotatie met de conspiracy-denkers/de ontkenners. De Trumps en dergelijke.

Zelf behoor ik overigens tot de groep die weet dat er heel wat problemen zijn, maar ik zit er niet diep genoeg in om echt een goed oordeel te hebben over het hele probleem in de breedte. Er zijn enorm veel variabelen in dit probleem, van sommige weet ik aardig wat, maar van genoeg heb ik ook amper gehoord (en ik denk met mij de meerderheid).

Edit: BTW vanuit het perspectief hoe men (en de politiek, die imo een voortrekkersrol heeft in dit soort kwesties, maar helaas meer volgend is) zich aanpast tot op heden (of bereid is aan te passen) aan de problematiek, kun je natuurlijk stellen dat we het met zijn alle enorm onderschatten. Anderzijds denk ik niet dat ons gedrag per se iets zegt over hoe we een probleem op lange termijn inschatten. Ik denk dat het vrij menselijk is om de aanpak van problemen die niet direct impact hebben op de lange baan te schuiven.
    Laatst gewijzigd door Harvey; 31 maart 2018 om 12:29

Kufibear's schermafbeelding
    Aangemeld
    15 januari 2009
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    13

Standaard

Er is 1 beeld dat goed weergeeft hoe wij met klimaatverandering omgaat. Het is het beeld van een kind dat met de vingers in de oren lalalalala roept, om het argument van de ander niet te hoeven horen.

De hele westerse politiek is ingericht op het behouden van wat we hebben, hopen dat de toekomst een donkere wolk is die wel overwaait, hoewel we ergens wel weten dat dat allemaal niet realistisch is.

Waarschijnlijk zal onze verslaving aan comfort, onze starheid betreffende ons economisch denken en ons onvermogen om ons het onvoorstelbare voor te stellen ertoe leiden dat we te laat handelen. Volgens sommige wetenschappers is dat al het geval.
    De belangrijkste oorzaak echter is de, vrij arrogante, gedachte dat de mens boven of buiten de natuur staat. Die gedachte bestaat al sinds het Oude Testament, en Descartes heeft ons daar ook niet mee geholpen.

Wrange realiteit: de mensen die het minst aan het probleem hebben bijgedragen zullen er het meeste last van hebben.

10. The Following 3 Users Say Thank You to Kufibear For This Useful Post:

King_Eric ( 4 april 2018),Laird ( 5 april 2018),Pazza-Inter ( 1 april 2018)

2010 Pazza-Inter's schermafbeelding
    Aangemeld
    4 maart 2010
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    4

Standaard

Groene revolutie begint pijn te doen: wie betaalt de rekening van het klimaatbeleid?
    Nu het geld gaat kosten, kruipt het venijn in het klimaatdebat
    De groene revolutie begint pijn te doen. Wie draait straks op voor de rekening van het afscheid van het Groningse gas en de cv-ketel?

Door: Koen Haegens 30 maart 2018, 19:59

De eensgezindheid rond de Nederlandse klimaatrevolutie deed het afgelopen jaar denken aan een EO-jongerendag, of een eindeloze NLdoet. Zij aan zij steken goedwillende burgers de handen uit de mouwen om zonnepanelen aan te leggen of een week vleesloos te koken. Afgezien van wat kniezende klimaatontkenners langs de zijlijn - Baudet, Wilders - lijkt het groene bedoelingen troef. Van links tot rechts, van vakbonden tot multinationals.

Deze week bleek hoe broos dat groene eenheidsfront is. Een brede coalitie bepleitte de euthanasie van de cv-ketel. Vanaf 2021 zouden huishoudens volledig moeten overgaan op warmtepompen en hybride systemen. Die stoten minder CO2 uit. Bovendien maken ze Nederland minder afhankelijk van het gas.

De afgelopen jaren werden plaatselijk conflicten uitgevochten over windmolens in weilanden, maar de komende maanden wordt het echt menens

Toch zijn lang niet alle reacties positief. Zo waarschuwt de Vereniging Eigen Huis voor een 'kakofonie van geluid', als gevolg van de bij de warmtepompen horende ventilatoren. Maar vooral het prijskaartje doet mensen schrikken. Een cv-ketel kost hooguit 2.000 euro. Warmtepompen zijn, inclusief installatie, al snel vier tot vijf keer zo duur. 'Pak eerst de grote industrieën aan', schreef een lezer in deze krant.

Het onverwachte kabinetsbesluit van donderdag om de Groningse gaskraan helemaal dicht te draaien, dreunt mogelijk nog langer na. Nu overheerst opluchting. De bewoners in het aardbevingsgebied kunnen over enkele jaren weer rustig slapen. Maar straks valt de rekening op de deurmat - en volgen de ruzies over wie die moet betalen. Dan komt de groene revolutie ineens wel erg dichtbij.

Windmolens en houtkachels
    Hoe de klimaatpijn te verdelen? Dat kan wel eens dé politieke kwestie van 2018 worden

Beetje bij beetje sluipt zo het venijn in het klimaatdebat. Een totale verrassing is dat niet. De win-winsituatie waarvan enthousiaste verduurzamingsadviseurs graag spreken, was van begin af aan een sprookje. De afgelopen jaren werden plaatselijk verhitte conflicten uitgevochten over windmolens in weilanden, of anders wel de houtkachel van de buren. Maar de komende maanden wordt het echt menens.

Het kabinet wil nog voor de zomer een nieuw klimaatakkoord op hoofdlijnen afsluiten. Verspreid over vijf onderhandelingstafels stelt de Nederlandse polder plannen op om uiterlijk in 2030 maar liefst 49 procent minder CO2 uit te stoten dan in 1990. 'Dit is geen politiek', stelde minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat hierover, 'dit is uitvoering.'

Klimaatbeleid als technocratische invuloefening? Verstandiger lijken de woorden die Wiebes deze week na 'Groningen' sprak: 'Liefde gaat door de maag, maar draagvlak door de portemonnee.' Zo bezien staat zijn kabinet voor een zware opgave. In totaal schat de minister de jaarlijkse kosten op 1 tot 3 procent van het bruto binnenlands product. Volgens voorzichtige ramingen van het ministerie van Financiën zal alleen al de energiebelasting voor een gemiddeld huishouden in 2021 138 euro per jaar hoger zijn dan nu.

Wat kost het?*
    - Inductiekookplaat (incl. aansluiting): 1.000 euro
    - Warmtepomp (niet-hybride, incl. installatie): 11.000 euro
    - Aangepaste radiatoren: 2.500 euro
    - Isolatie: 8.300 euroHR++-glas: 3.500 euro
    - Zonnepanelen (10 stuks): 4.600 euro
    Totale investeringskosten: 30.900 euro

*Exclusief subsidie en aanzienlijke besparingen; globale berekening Milieu Centraal voor hoekwoning jaren zeventig

Rijksten trekken aan het langste eind
    Hoe die klimaatpijn te verdelen? Dat kan wel eens dé politieke kwestie van 2018 worden. Het is een miljardendans waarbij de gebruikelijke plussen en minnen in de koopkrachtplaatjes in het niet vallen. De rijksten trekken vooralsnog aan het langste eind in deze verdelingsstrijd. Zij zijn de morele én financiële winnaars van de groene revolutie. Wie geld heeft en handig is, strijkt belastingvoordeel op door groen te beleggen. Hij verdient aan de zonnepanelen op het (uitgestrekte) dak en kan pronken met zijn gesubsidieerde Tesla.

Wie daarentegen huurt, geen geld op de plank heeft voor milieuvriendelijke investeringen of gewoon verdwaalt in het woud van subsidieregelingen, heeft het nakijken. In 2021 zijn de meest welgestelden slechts 1,2 procent van hun besteedbaar inkomen kwijt aan klimaatbeleid. De laagste inkomens betalen 4,2 procent, blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Milieudefensie.

Iets soortgelijks gebeurt ook in het bedrijfsleven. 'Mkb-bedrijven en eenmanszaken zoals een lunchroom, een zelfstandig adviseur of een huisartsenpraktijk (...) krijgen door het regeerakkoord de grootste lastenverzwaring', aldus het onderzoek. 'De zware industrie krijgt de kleinste lastenverzwaring en gaat het minst betalen.'

De kritiek op deze rekensommen is dat ze voorbarig zijn. De kabinetsplannen waarop ze gebaseerd zijn, zijn onvoldoende uitgewerkt - daar moet het Klimaatakkoord immers voor zorgen. Maar de onderhandelaars zijn wel gewaarschuwd. Doorgaan met de huidige lappendeken van subsidiepotjes en deelbelangen kan funest uitpakken. Niet alleen vanwege het sociale onrecht dat de zwakste schouders het meest betalen. Ook omdat het de deur openzet voor jarenlang chagrijn.

Op vliegvakantie
    Minister Eric Wiebes tijdens de persconferentie waar hij het besluit van het kabinet over de gaswinning in Groningen toelicht
    Minister Eric Wiebes tijdens de persconferentie waar hij het besluit van het kabinet over de gaswinning in Groningen toelicht © ANP
    Bij gebrek aan een heldere, eerlijke lastenverdeling dreigt gemoraliseer op de vierkante meter. Waarom moet ik in de buidel tasten voor een nieuwe warmtepomp, terwijl mijn buurman voor de tweede keer dit jaar op vliegvakantie gaat?

Zowel de vakbonden als milieuorganisaties hebben inmiddels verklaard dat een eerlijke verdeling van de klimaatpijn cruciaal is voor hen. 'Als de lasten alleen op de burgers worden verhaald, komen zij in verzet en gaan ze op rare partijen stemmen', zei Milieudefensie-directeur Donald Pols eerder in de Volkskrant.

'Het gaat niet zonder offers', merkte ook minister Wiebes deze week op bij zijn historische gasbesluit. Hij en zijn onderhandelingspartners staan de komende maanden voor de herculestaak om die offers zodanig over Nederland te verdelen dat het draagvlak voor de groene ommezwaai overeind blijft.
    De Volkskrant

12. The Following 3 Users Say Thank You to Pazza-Inter For This Useful Post:

Hidz ( 3 april 2018),Keiser ( 1 april 2018),Lloro ( 1 april 2018)

Aangemeld
    11 november 2010
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    19

Standaard

Beetje bij beetje kan je nu eindelijk zien dat de overheid onze grootste criminele organisatie = die er bestaat.
    Het ergste = dat de overheid al tientallen jaren belasting heeft gewonnen voor levering en bijkomende diensten,
    de overheid al tientallen jaren van de burgers extra geld heeft gevraagd, en voor het gas en belasting op het gas.

En dan nu moeten de burgers opnieuw zwaar in hun beurs tasten om de lasten van de overheid te dienen, dacht het niet.
    Schandalig, meer dan schandalig.
    Ik denk dat de Nederlandse burger dit niet gaat pikken.
    Hier moeten de overheid, Shell en de N.A.M. aansprakelijk worden gesteld en verplicht worden om de Nederlandse burger te helpen hun woning van energie te voorzien zonder extra kosten.

Jeszcze jedno piwo! King_Eric's schermafbeelding
    Aangemeld
    12 april 2007
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    44

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kufibear Bekijk bericht
    Er is 1 beeld dat goed weergeeft hoe wij met klimaatverandering omgaat. Het is het beeld van een kind dat met de vingers in de oren lalalalala roept, om het argument van de ander niet te hoeven horen.

De hele westerse politiek is ingericht op het behouden van wat we hebben, hopen dat de toekomst een donkere wolk is die wel overwaait, hoewel we ergens wel weten dat dat allemaal niet realistisch is.

Waarschijnlijk zal onze verslaving aan comfort, onze starheid betreffende ons economisch denken en ons onvermogen om ons het onvoorstelbare voor te stellen ertoe leiden dat we te laat handelen. Volgens sommige wetenschappers is dat al het geval.
    De belangrijkste oorzaak echter is de, vrij arrogante, gedachte dat de mens boven of buiten de natuur staat. Die gedachte bestaat al sinds het Oude Testament, en Descartes heeft ons daar ook niet mee geholpen.

Wrange realiteit: de mensen die het minst aan het probleem hebben bijgedragen zullen er het meeste last van hebben.
    Er is wel een evolutie wat deze discussie betreft.

Initieel: "Er is geen klimaatsverandering"
    Dan: "Klimaatverandering bestaat, maar de mens heeft er geen schuld aan"
    Nog later/nu: "Klimaatverandering komt door de mens, maar het is te laat (lees: te duur of moeilijk) om er iets aan te doen."

Even achterlijk: "Kernenergie is slecht/gevaarlijk/vervuilend en mag geen onderdeel van de oplossing zijn"
    Dat wordt naar mijn gevoel de volgende misvatting die gaat doorbroken worden. Hopelijk niet te laat.

Ik kan me nog herinneren een aantal levendige discussies gevoerd te hebben hier op dit forum een jaar of 8-10 geleden. Toen waren hier nog redelijk wat mensen die nog altijd skeptisch waren rond het hele verhaal. Jammer dat ik die discussie niet meer terugvind om te zien wie dat waren

Aangemeld
    15 januari 2009
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    13

Standaard

Er is zeker evolutie in de discussie dat is waar, maar vooralsnog vinden mensen en politici en vooral belangrijk om de status quo zo lang mogelijk te rekken. Ergerlijk.

Fries's schermafbeelding
    Aangemeld
    19 maart 2009
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    11

Standaard

Even een oprechte vraag Kufi, is geboortebeperking ( hele wereld) ook een goede maatregel?

Dat zou denk ik het eerste zijn waar ik mee zou beginnen in deze kwestie.

Superlief Bob Sacamano's schermafbeelding
    Aangemeld
    3 mei 2007
    Leeftijd
    25
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    45

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fries Bekijk bericht
    Even een oprechte vraag Kufi, is geboortebeperking ( hele wereld) ook een goede maatregel?

Dan weet je wel gelijk bij welke groepen je moet beginnen

Fries's schermafbeelding
    Aangemeld
    19 maart 2009
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    11

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob Sacamano Bekijk bericht
    Aangezien wij ( gokje) een 10 x grote foodprint hebben weet ik dat niet.

Aangemeld
    3 mei 2007
    Leeftijd
    25
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    45

Standaard

Aangezien wij ( gokje) een 10 x grote foodprint hebben weet ik dat niet.
    Praat Oertruppers a.u.b.

Aangemeld
    22 juni 2008
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    47

Standaard

Zeg het eens, Bob.

Aangemeld
    3 mei 2007
    Leeftijd
    25
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    45

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door *NERAZZURRI* Bekijk bericht
    Zeg het eens, Bob.
    https://www.indexmundi.com/map/?v=25&l=nl

Aangemeld
    15 januari 2009
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    13

Standaard

Ah. Het domste argument hebben we ook weer gehad, en van wie anders.....
    Je kan beter 1 Groninger in zee gooien dan 5 angolezen wat betreft vervuiling.

23. The Following 2 Users Say Thank You to Kufibear For This Useful Post:

Fantasista ( 5 april 2018),Pizzakoerier ( 5 april 2018)

Aangemeld
    22 juni 2008
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    47

Standaard

Ik hoorde vanmiddag nog een gesprek op Radio 1 hierover. De gemiddelde Nederlander produceert iets van drie keer zoveel CO2 als de gemiddelde aardklootbewoner.

Laten we eens bij jou beginnen, Bob.

Fries's schermafbeelding
    Aangemeld
    19 maart 2009
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    11

Standaard

Ik stel een vraag aan Kufi of aan iemand anders die daar meer over post/weet dan mijn persoontje. Ik was niet van plan meteen in deze moddergooierij terecht te komen. ik mis in al de c02 uitstoot nou eenmaal de gigantische toename van de wereldbevolking.

Aangemeld
    3 mei 2007
    Leeftijd
    25
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    45

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door *NERAZZURRI* Bekijk bericht
    Ik hoorde vanmiddag nog een gesprek op Radio 1 hierover. De gemiddelde Nederlander produceert iets van drie keer zoveel CO2 als de gemiddelde aardklootbewoner.

Laten we eens bij jou beginnen, Bob.
    Ik houd mijn scheten altijd keurig in.

27. The Following User Says Thank You to Bob Sacamano For This Useful Post:

J-Roc ( 5 april 2018)

Aangemeld
    22 juni 2008
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    47

Standaard

Ik stel een vraag aan Kufi of aan iemand anders die daar meer over post/weet dan mijn persoontje. Ik was niet van plan meteen in deze moddergooierij terecht te komen. ik mis in al de c02 uitstoot nou eenmaal de gigantische toename van de wereldbevolking.
    Ben blij dat je je mattie Bob er op aanspreekt.

Aangemeld
    22 juni 2008
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    47

Standaard

Ik houd mijn scheten altijd keurig in.
    Maar die koeien van je pa niet.

30. The Following User Says Thank You to *NERAZZURRI* For This Useful Post:

J-Roc ( 5 april 2018)

Aangemeld
    15 januari 2009
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    13

Standaard

De groei van de wereldbevolking is uiteraard een bemoeilijkende factor. Dat wordt echter waarschijnlijk meer een probleem van schaarste van bronnen dan van enorm toenemende uitstoot. In de landen waar het bevolkingscijfer het hardst stijgt, stijgt de uitstoot op niet zo gek veel, omdat het om arme mensen in arme landen gaat.

Leefstijl en consumentisme zijn met afstand de grootste problemen. 75% van de uitstoot sinds het begin van de industriële revolutie komt voor rekening van westerse landen.
    Hoe meer landen die leefstijl gaan overnemen, hoe groter uiteraard het probleem.

Ps. Bob krijgt op z'n lazer omdat ie dingen suggereert die ten eerste onzin zijn, en ten tweede omdat ze gewoon goor zijn.

Fries's schermafbeelding
    Aangemeld
    19 maart 2009
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    11

Standaard

Dus als ik zo vrij mag zijn, als arme mensen in arme landen---) rijkere mensen in rijkere landen worden dan zijn we fucked

33. The Following User Says Thank You to Fries For This Useful Post:

Pizzakoerier ( 5 april 2018)

Aangemeld
    15 januari 2009
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    13

Standaard

Nee. Iedereen kan prima een menswaardig leven leisen, zolang die spilziekte, decadentie en groeifetisj ophoudt.

Bovendien is het niet mogelijk dat iedereen even rijk is, omdat veel rijkdom op een fundering van uitbuiting rust. Als iedereen rijk is, is er niemand meer om uit te buiten.

35. The Following 2 Users Say Thank You to Kufibear For This Useful Post:

Fries ( 4 april 2018),Pizzakoerier ( 5 april 2018)

Aangemeld
    14 maart 2014
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    2

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keiser Bekijk bericht
    Beetje bij beetje kan je nu eindelijk zien dat de overheid onze grootste criminele organisatie = die er bestaat.
    Het ergste = dat de overheid al tientallen jaren belasting heeft gewonnen voor levering en bijkomende diensten,
    de overheid al tientallen jaren van de burgers extra geld heeft gevraagd, en voor het gas en belasting op het gas.

En dan nu moeten de burgers opnieuw zwaar in hun beurs tasten om de lasten van de overheid te dienen, dacht het niet.
    Schandalig, meer dan schandalig.
    Ik denk dat de Nederlandse burger dit niet gaat pikken.
    Hier moeten de overheid, Shell en de N.A.M. aansprakelijk worden gesteld en verplicht worden om de Nederlandse burger te helpen hun woning van energie te voorzien zonder extra kosten.
    Er ontgaat mij even waarom de Shell en nam aansprakelijk gesteld moeten worden voor de belastingen op gas en elektra.

Dan even mijn mening: dat het allemaal duurzamer kan, ben ik met iedereen eens. Maar de rekening wordt in mijn ogen behoorlijk bij de burger neergelegd. Pak de grootste vervuilers dan ook echt aan. Daar hoor ik weinig over. Wat ik me ook afvraag: hoe speelt dit in andere landen? Kan me voorstellen dat landen met veel industrie (bijvoorbeeld China) er minder mee bezig zijn. Heb of in een andere mate. Maar vervuiling stopt niet ineens bij de grens. Denk dat dit veel meer prio moet krijgen op wereldniveau. En dan gaat het klimaatakkoord van Parijs niet echt op.

Aangemeld
    11 november 2010
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    19

Standaard

Denk er gerust eens een aantal keren over na.

FP Hoofdmoderator
    Aangemeld
    18 maart 2014
    Leeftijd
    25
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    7

Standaard

Geboortebeperking zal zeker in de Westerse wereld leiden tot vergrijzing, dus of dat zo wenselijk is. Mensen zijn nu al bijna in staat iemand te vermoorden wanneer de pensioenleeftijd weer 3 maanden omhoog gaat. Daarnaast moet je dat nog maar eens voor elkaar krijgen zonder de rechten van de mens te schenden.

39. The Following User Says Thank You to Peerk For This Useful Post:

Pizzakoerier ( 5 april 2018)

Fries's schermafbeelding
    Aangemeld
    19 maart 2009
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    11

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peerk Bekijk bericht
    Geboortebeperking zal zeker in de Westerse wereld leiden tot vergrijzing, dus of dat zo wenselijk is. Mensen zijn nu al bijna in staat iemand te vermoorden wanneer de pensioenleeftijd weer 3 maanden omhoog gaat. Daarnaast moet je dat nog maar eens voor elkaar krijgen zonder de rechten van de mens te schenden.
    Geboortebeperking is geen verbod, volgens mij is 2.1 kind per vrouw nodig om de huidige populatie in stand te houden.

FP Hoofdmoderator
    Aangemeld
    18 maart 2014
    Leeftijd
    25
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    7

Standaard

Geboortebeperking is geen verbod, volgens mij is 2.1 kind per vrouw nodig om de huidige populatie in stand te houden.
    Wat had je zelf dan in gedachten? Want vanaf het moment dat je zegt dat je max. 1 of 2 kinderen mag hebben, zit er wel degelijk een verbod op (zo veel als je wilt) voortplanten. Als je wilt gaan voorlichten zonder verbod, zul je geen doel gaan bereiken en gaan we door zoals we bezig zijn.

Aangemeld
    15 januari 2009
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    13

Standaard

3 redenen waarom geboortebeperking een slecht argument is

Ten eerste legt het de nadruk op een probleem dat niet hoofdzakelijk prioriteit heeft. Het blijft een manifestatie van de onwil om de eigen leefwijze te veranderen.

Ten tweede legt het de schuld bij de minst schuldigen. Voorstanders hebben het echt niet over het Westen, maar altijd over Afrika ed. Wat voor onfrisse geur daar aan hangt laat zich raden.

Ten derde, het is zeer makkelijk om het woord 'geboortebeperking' te roepen. Maar wat houdt dat in? Hoe voer je het uit? Dat hoor je nooit, die gedachte wordt zelDen afgemaakt. Wat in de realiteit zou je, als je dit wil doorzetten, echt al vrij snel bij Jozef Mengele op schoot eindigen, om het bot te zeggen.
    Het is uiteindelijk een irreëel argument dat nooit uitgelegd wordt.

Aangemeld
    11 november 2010
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    19

Standaard

Je kan zeggen, roepen, schrijven wat je wilt:
    1 ding staat vast: We zijn met zun tevelen op deze planeet, zowel mensen alsook meerdere diersoorten in/op bepaalde gebieden.

2010 Pazza-Inter's schermafbeelding
    Aangemeld
    4 maart 2010
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    4

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keiser Bekijk bericht
    Je kan zeggen, roepen, schrijven wat je wilt:
    1 ding staat vast: We zijn met zun tevelen op deze planeet, zowel mensen alsook meerdere diersoorten in/op bepaalde gebieden.
    Onjuist. De planeet kan ons makkelijk allemaal aan, mits we de planeet eerlijk met zijn allen delen.

Lloro's schermafbeelding
    Aangemeld
    26 januari 2012
    Leeftijd
    22
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    10

Standaard

CO2 emissions (metric tons per capita) in Niger was reported at 0.11107 in 2014
    CO2 emissions (metric tons per capita) in Netherlands was reported at 9.9201 in 2014

46. The Following User Says Thank You to Lloro For This Useful Post:

Kufibear ( 5 april 2018)

Aangemeld
    12 april 2007
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    44

Standaard

3 redenen waarom geboortebeperking een slecht argument is

Ten eerste legt het de nadruk op een probleem dat niet hoofdzakelijk prioriteit heeft. Het blijft een manifestatie van de onwil om de eigen leefwijze te veranderen.
    Dit is geen feit, wel een mening beïnvloed door jouw wereldbeeld. Het is niet omdat onze leefwijze moet veranderen dat ook populatie geen onderdeel van een oplossing kan zijn. Daarnaast, zoals je zelf al zei, heeft overpopulatie ook andere negatieve gevolgen dan enkel het klimaat.

Ten tweede legt het de schuld bij de minst schuldigen. Voorstanders hebben het echt niet over het Westen, maar altijd over Afrika ed. Wat voor onfrisse geur daar aan hangt laat zich raden.
    Het principe van de geboortebeperking legt helemaal geen 'schuld'. Ik denk dat niemand eraan twijfelt dat het Westen de schuld draagt voor deze miserie. De ecologische voetafdruk van een West-Europeaan mag dan 10 keer (of meer) hoger liggen dan iemand in centraal Afrika, maar dat zal niet zo blijven. Hoop ik toch. Als je ziet hoe snel India en China opkomen en hun achterstand inhalen. Dat zal ook in andere gebieden gebeuren.

Verder denk ik niet dat 'voorstanders' in het algemeen het hebben over Afrika specifiek. Het gaat om de algehele wereldbevolking. Waar die geboortebeperking gebeurt en wat dat voor gevolgen heeft voor etnische populatiedynamica maakt in deze context in principe niks uit. Migratiestromen zullen er sowieso voor zorgen dat er een evenwicht gehouden wordt. Als onze populatiegroei sneller zal dalen, zal er meer plaats zijn voor mensen uit andere werelddelen.

Door het te hebben over 'schuld' zie je geboortebeperking ook als een soort straf of zo. Wat het in mijn ogen helemaal niet is. Ook voor bijvoorbeeld Afrika (en eigenlijk met name Afrika) zou het een goeie zaak zijn om wat aandacht te hebben voor die populatie explosie die eraan komt. Ik zie geen echte nadelen, als het niet op een repressieve manier gebeurt uiteraard. Het gaat uiteindelijk gewoon om mensen die niet geboren worden. Die gaan het niet beseffen, wat ze missen.

Ten derde, het is zeer makkelijk om het woord 'geboortebeperking' te roepen. Maar wat houdt dat in? Hoe voer je het uit? Dat hoor je nooit, die gedachte wordt zelDen afgemaakt. Wat in de realiteit zou je, als je dit wil doorzetten, echt al vrij snel bij Jozef Mengele op schoot eindigen, om het bot te zeggen.
    Het is uiteindelijk een irreëel argument dat nooit uitgelegd wordt.
    Dat is al een beter argument, al is de connectie met Jozef Mengele compleet ridicuul natuurlijk. Ik zie zelf ook niet in hoe je geboortebeperking repressief kan opleggen. Zeker niet als je ziet wat voor onfrisse neveneffecten dat in China bijvoorbeeld heeft gehad (bv. pasgeboren meisjes die en masse werden gedumpt). Maar dat betekent niet dat streven naar een kleinere populatiegroei een slecht idee is. Via educatie, beschikbaarheid van contraceptie, verhogen van de welvaart, verlagen van de kindersterfte, etc.

Uiteindelijk zal het probleem zichzelf wel oplossen (ofwel door ziektes, maar veel waarschijnlijker door watergebrek), maar ik ben er wel van overtuigd dat je heel wat miserie in de komende tijd kan vermijden door er tenminste wat aandacht aan te schenken. En dat hoeft niet noodzakelijk door opgelegde sterilisaties of genocides, of andere onfrisse praktijken die dan soms als schrikbeeld opgeroepen worden. Schrijf maar op, water wordt deze eeuw nog een reden om oorlogen te voeren.

Tegenwoordig is er meer en meer kritiek op het model van de ongebreidelde economische groei. En terecht. Maar hetzelfde geldt ook voor populatie. Ongebreidelde groei van gelijk wat kan niet blijven bestaan. En ofwel grijpen we in voor het te laat is, ofwel crasht het systeem.
    Laatst gewijzigd door King_Eric; 5 april 2018 om 13:13

48. The Following 5 Users Say Thank You to King_Eric For This Useful Post:

*NERAZZURRI* ( 5 april 2018),Harvey ( 5 april 2018),Hidz ( 5 april 2018),Kufibear ( 5 april 2018),Pizzakoerier ( 5 april 2018)

Aangemeld
    12 april 2007
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    44

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pazza-Inter Bekijk bericht
    Onjuist. De planeet kan ons makkelijk allemaal aan, mits we de planeet eerlijk met zijn allen delen.
    Nu wel nog, ja. En er is zeker nog ruimte als we snel genoeg ingrijpen in ons gedrag. Maar ongeacht onze levenswijze is er natuurlijk op een bepaald moment een breaking point.

Aangemeld
    12 april 2007
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    44

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peerk Bekijk bericht
    Dat zal niet het geval zijn, vanwege migratie.

En zelfs al was dat het geval, dan nog is vergrijzing een slecht argument in deze. Het zou dan namelijk om een tijdelijk fenomeen gaan. Even door de zure appel bijten en nadien kan je leeftijdspyramide zich weer normaliseren.

Aangemeld
    15 januari 2006
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    35

Standaard

Het legt helemaal nergens schuld.

52. The Following User Says Thank You to Harvey For This Useful Post:

King_Eric ( 5 april 2018)

Aangemeld
    15 januari 2006
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    35

Standaard

Oh dat zegt KE al, verstandig man.

54. The Following User Says Thank You to Harvey For This Useful Post:

King_Eric ( 5 april 2018)

Aangemeld
    15 januari 2006
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    35

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door King_Eric Bekijk bericht
    Het gaat uiteindelijk gewoon om mensen die niet geboren worden. Die gaan het niet beseffen, wat ze missen.
    Dit natuurlijk ook niet helemaal waar. Het gaat ook om ouderschap, ouders 'missen' hierin natuurlijk wel wat.

Aangemeld
    15 januari 2009
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    13

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door King_Eric Bekijk bericht
    Dit is geen feit, wel een mening beïnvloed door jouw wereldbeeld. Het is niet omdat onze leefwijze moet veranderen dat ook populatie geen onderdeel van een oplossing kan zijn. Daarnaast, zoals je zelf al zei, heeft overpopulatie ook andere negatieve gevolgen dan enkel het klimaat.

Het principe van de geboortebeperking legt helemaal geen 'schuld'. Ik denk dat niemand eraan twijfelt dat het Westen de schuld draagt voor deze miserie. De ecologische voetafdruk van een West-Europeaan mag dan 10 keer (of meer) hoger liggen dan iemand in centraal Afrika, maar dat zal niet zo blijven. Hoop ik toch. Als je ziet hoe snel India en China opkomen en hun achterstand inhalen. Dat zal ook in andere gebieden gebeuren.

Verder denk ik niet dat 'voorstanders' in het algemeen het hebben over Afrika specifiek. Het gaat om de algehele wereldbevolking. Waar die geboortebeperking gebeurt en wat dat voor gevolgen heeft voor etnische populatiedynamica maakt in deze context in principe niks uit. Migratiestromen zullen er sowieso voor zorgen dat er een evenwicht gehouden wordt. Als onze populatiegroei sneller zal dalen, zal er meer plaats zijn voor mensen uit andere werelddelen.

Door het te hebben over 'schuld' zie je geboortebeperking ook als een soort straf of zo. Wat het in mijn ogen helemaal niet is. Ook voor bijvoorbeeld Afrika (en eigenlijk met name Afrika) zou het een goeie zaak zijn om wat aandacht te hebben voor die populatie explosie die eraan komt. Ik zie geen echte nadelen, als het niet op een repressieve manier gebeurt uiteraard. Het gaat uiteindelijk gewoon om mensen die niet geboren worden. Die gaan het niet beseffen, wat ze missen.

Dat is al een beter argument, al is de connectie met Jozef Mengele compleet ridicuul natuurlijk. Ik zie zelf ook niet in hoe je geboortebeperking repressief kan opleggen. Zeker niet als je ziet wat voor onfrisse neveneffecten dat in China bijvoorbeeld heeft gehad (bv. pasgeboren meisjes die en masse werden gedumpt). Maar dat betekent niet dat streven naar een kleinere populatiegroei een slecht idee is. Via educatie, beschikbaarheid van contraceptie, verhogen van de welvaart, verlagen van de kindersterfte, etc.

Uiteindelijk zal het probleem zichzelf wel oplossen (ofwel door ziektes, maar veel waarschijnlijker door watergebrek), maar ik ben er wel van overtuigd dat je heel wat miserie in de komende tijd kan vermijden door er tenminste wat aandacht aan te schenken. En dat hoeft niet noodzakelijk door opgelegde sterilisaties of genocides, of andere onfrisse praktijken die dan soms als schrikbeeld opgeroepen worden. Schrijf maar op, water wordt deze eeuw nog een reden om oorlogen te voeren.

Tegenwoordig is er meer en meer kritiek op het model van de ongebreidelde economische groei. En terecht. Maar hetzelfde geldt ook voor populatie. Ongebreidelde groei van gelijk wat kan niet blijven bestaan. En ofwel grijpen we in voor het te laat is, ofwel crasht het systeem.
    Ik ben het hier grotendeels mee eens hoor, ik denk alleen dat we het over iets anders hebben.
    Ik lees vaak zat dat overpopulatie het grootste probleem is dat we hebben, dat daar een taboe op rust, en een connectie met arme landen.
    Tegen dat sentiment ageer ik.
    Dat het verstandig is om in te zetten op voorlichting en een lagere bevolkingsgroei in het algemeen lijkt me helder, daar kan niemand tegen zijn.

57. The Following 3 Users Say Thank You to Kufibear For This Useful Post:

*NERAZZURRI* ( 5 april 2018),King_Eric ( 5 april 2018),Lloro ( 5 april 2018)

Lloro's schermafbeelding
    Aangemeld
    26 januari 2012
    Leeftijd
    22
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    10

Standaard

Ik ben het hier grotendeels mee eens hoor, ik denk alleen dat we het over iets anders hebben.
    Ik lees vaak zat dat overpopulatie het grootste probleem is dat we hebben, dat daar een taboe op rust, en een connectie met arme landen.
    Tegen dat sentiment ageer ik.
    Dat het verstandig is om in te zetten op voorlichting en een lagere bevolkingsgroei in het algemeen lijkt me helder, daar kan niemand tegen zijn.
    Maar jij formuleert vaak zo overdreven en daarmee feitelijk onjuist, dat leidt ertoe dat mensen het niet met jou eens denken te zijn terwijl je het gewoon niet zo goed opschrijft.

Aangemeld
    15 januari 2009
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Reputatiekracht
    13

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lloro Bekijk bericht
    Maar jij formuleert vaak zo overdreven en daarmee feitelijk onjuist, dat leidt ertoe dat mensen het niet met jou eens denken te zijn terwijl je het gewoon niet zo goed opschrijft.
    2 dingen. Er is niks overdreven aan mijn post, ik was hoogstens onduidelijk over aan wie hij gericht was.
    Het tweede, je opvatting over mijn grote woorden die daardoor niet feitelijk juist zijn lijken me wat autistisch.
    Dat mensen door de teloorgang van de literatuur geen stijlvormen meer verdragen, soit. Maar ik ga me niet als een grijze politicus uitdrukken, hoeveel misverstanden dat ook moge opleveren.
    Men moet wel een beetje lol hebben.

Onderwerp Informatie

Users Browsing this Thread

Er zijn op het moment 1 Gebruiker(s) dit onderwerp aan het bekijken. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten